Wellicht ben je als ondernemer niet zo bezig met het onderhoud van je productiemiddelen. Er zijn echter redenen genoeg om dit wel te doen. De productiebetrouwbaarheid van je apparaten is nodig voor de continuïteit van je onderneming. Bij veel leveranciers van productie machines en apparaten, zijn er mogelijkheden om een onderhoudscontract af te sluiten. Bekende voorbeelden zijn contracten voor het jaarlijks onderhoud van de brandblusser (ook vanwege jaarlijkse keuringseis), de printers en de website. Maar wat is nu een onderhoudscontract en wat zijn de voor- en nadelen hiervan?

onderhoudscontract

Wat is een onderhoudscontract?

Een abonnement is een regeling tussen twee partijen, waarbij een dienst wordt geleverd voor een vast periodiek bedrag. Het komt er dus op neer dat je samen met je leverancier een overeenkomst aangaat. Deze overeenkomst leg je vast op papier waarin hij de te leveren diensten beschrijft, en onder welke voorwaarden. Vervolgens een tarief die je bijvoorbeeld maandelijks of jaarlijks betaald.

Voorbeelden van onderhoudscontracten

Veel bedrijven zijn tegenwoordig afhankelijk van een website. Daarom is het zaak dat de website up-to-date blijft. Deze moet dus continu worden vernieuwd en aangepast. Als je hier steeds een offerte voor aan moet vragen, vervolgens opdracht geven en aansluitend moet betalen, dan kost dit best wat moeite. Je kunt echter een abonnement afsluiten met de leverancier van je website. Of in ieder geval met een externe partij die voor jou het onderhoud aan de website doet. Je kunt dit vastleggen door voor een vast bedrag per maand diegene je website laten bijhouden. Ander voorbeeld is het onderhoud aan de printers. Als je deze jaarlijks laat reinigen en laat controleren gaan ze veel langer mee. Je kunt dit voor een vast bedrag per jaar, uitbesteden aan een specialistisch bedrijf.

Wat zijn de voordelen?

Het is natuurlijk belangrijk dat jij voor jouw onderneming een afweging kunt maken, of je wel of niet een onderhoudscontract af wil sluiten. Om je hierbij te helpen, sommen we de voordelen op:

  • Eenmalige inkoopprocedure, niet steeds weer een aparte order;
  • Je weet van tevoren wat het jaarlijkse onderhoud kost;
  • Minder storingen/problemen door preventief onderhoud;
  • Kwaliteit van het onderhoud is hoog, omdat je leverancier ieder jaar terug wilt komen;
  • Je hebt contact met één bedrijf en waarschijnlijk ook één contactpersoon;
  • Stilstand voor onderhoud kun je op tijd inplannen;
  • In een contract is vaak sprake van korting op de arbeid en/of onderdelen;
  • Vaak gaat een contract samen met afspraken over bereikbaarheid bij storingen.

Een onderhoudsabonnement is dus best aantrekkelijk.

Wat zijn de nadelen?

Zoals te verwachten biedt een onderhoudscontract ook nadelen. Het is alleen door jou zelf te beoordelen wat zwaarder weegt. De belangrijkste nadelen zijn:

  • Als jouw productiemiddel weinig uren heeft gemaakt, is onderhoud wellicht nog niet nodig. Met een contract zal je het toch betalen;
  • Leveranciers gaan vaak aan de veilige kant zitten wat de arbeid betreft. Zij willen niet teveel risico dat ze langer bezig zijn dan begroot. Dus zit er een veiligheidsmarge in de prijs, en dus voor jou duurder;
  • Als je halfweg het jaar van je contract af wil, kan dat vaak niet vanwege een looptijd van een jaar of langer;
  • Leveranciers willen zich zoveel mogelijk indekken, dus is het uiterst belangrijk dat je je goed verdiept in de voorwaarden die zij stellen;
  • Door het tekort aan technisch personeel bij veel technische dienstverleningsbedrijven is niet altijd zeker dat er een gekwalificeerde monteur komt.
  • Soms komt het voor dat tijdens het onderhoud werkzaamheden moeten gebeuren die niet onder het contract vallen. In dat geval kan dit meerwerk erg duur zijn.

Het blijft een afweging wat voor jouw onderneming het belangrijkste is. Een abonnement moet geen wurgcontract worden. Wellicht kun je met je leverancier overeenkomen dat eerst een jaar lang op proef onderhoud laat doen. Pas daarna ga je over tot het afsluiten van een contract. Je weet dan zelf beter hoeveel het ongeveer kost, en je leverancier kent de status van je apparaten of middelen ook beter.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply