Misschien heb je er als ondernemer nog nooit echt bij stilgestaan en rijden al je bedrijfsauto’s gewoon nog op benzine en diesel. Anno 2023 is dat niet meer zo ‘gewoon’. Er zijn namelijk heel wat voordelen aan elektrisch rijden, ook voor jouw bedrijf. In dit artikel behandelen we alle voor- en nadelen van elektrisch rijden.
Milieu en klimaat
De CO2-uitstoot van Nederland, en eigenlijk van de hele wereld, moet omlaag. Dat is de consensus in zowel politiek Den Haag als tussen alle wetenschappers. Het broeikasgas zou de hele aarde negatief beïnvloeden door opwarming of het extremer worden van de weersomstandigheden. Je hoort vaak alarmerende berichten over de zeespiegel die stijgt, poolijs dat smelt en hevig droogte in landen ver weg.
Benzine verboden
Of je het nu allemaal gelooft of met een korrel of zout neemt, (wij ondernemers hebben een gezond wantrouwen voor de overheid), de regels zijn de regels en we moeten ons eraan houden. En het doel van de politiek is inmiddels om het hele wagenpark te gaan vervangen: in 2025 moeten alle binnensteden uitstootvrij zijn. In 2030 moet de uitstoot van nieuwe auto’s 55 procent omlaag voor de wet. En in 2035 mogen er geen benzine-, diesel- of lpg-auto’s worden verkocht op de Europese markt. Dus wordt het misschien niet tijd om na te gaan denken over switchen naar elektrisch?
Minder CO2
Eerst de voordelen: met een elektrische auto stoot je ook CO2 uit, maar op een andere manier. Stel je steekt de stekker van je elektrische auto in het stopcontact, dan komt er stroom uit dat is opgewekt met gas, diesel of steenkool, of met zonne-energie en windmolens. Over het algemeen is berekend dat een stekkerauto 40 procent minder CO2 uitstoot in een levensloop dan een benzine- of dieselauto.
Geen belasting
Dan is het belangrijk om te praten over geld: je hoeft met een volledig elektrische auto of bedrijfswagen geen wegenbelasting te betalen. Ook is de bijtelling erg laag: waar je bij ‘normale’ auto’s 22 procent bijtelling betaalt, is dat bij elektrische auto’s veel lager. Hoewel de aankoop van een elektrische auto dus een heel stuk duurder is dan de aankoop van conventionele auto’s, zijn de gebruikskosten te verwaarlozen. Uiteindelijk is het inmiddels dus goedkoper om elektrisch te rijden.
De accu leeg
Vanaf 2025 mag je dus alleen nog de binnensteden van grote steden binnen met een elektrische auto. Veel bedrijven zien echter grote nadelen: wat moet je doen als de accu leeg is van je auto? Het duurt vaak natuurlijk erg lang voordat de auto weer is opgeladen en zeker met een bedrijfsauto kan je niet altijd wachten. In veel steden zijn er nu openbare laadpalen. Als je op een klus bent in bijvoorbeeld Utrecht, dan ga je op zoek naar een van de openbare laadpalen Utrecht om tijdens de klus aan op te laden.
Ongezonde batterij
Veel ondernemers wijzen naar de milieuvervuiling die het fabriceren van een batterij van een elektrische auto teweegbrengt. Er zijn veel grondstoffen en energie nodig voor het maken daarvan. Toch blijken accu’s langer mee te gaan dan gedacht en is het steeds makkelijker om ze te recyclen. Er is veel vraag naar tweedehands accu’s van auto’s, maar die zijn er gewoonweg te weinig nog om aan de vraag te voldoen. Zit dus niet in over de accu’s.