Maakt jouw bedrijf al zakelijk gebruik van Pinterest? Heel veel ondernemers zullen hier ‘nee’ op antwoorden. En dat is nou precies waarom je als ondernemer dit dus wél moet doen. Pinterest is voor bedrijven nog relatief onbekend terrein, waardoor je marktaandeel daar sneller groot is en het je dus veel kan opleveren. Heel simpel gezegd kun je met Pinterest je zichtbaarheid enorm vergroten. En dat is wat ieder bedrijf wil, toch? Wij vertellen je de voordelen van het gebruiken van Pinterest voor bedrijven.

Geen social media

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is Pinterest niet een van de standaard social media platformen. Pinterest identificeert zich meer als een zoekmachine. De pins, zoals de posts genoemd worden, zijn erg visueel gericht en kunnen afbeeldingen, video en/of tekst bevatten. Gebruikers van Pinterest zijn er in alle leeftijden en wonen over de hele wereld. Daarnaast zijn de gebruikers echte ‘doeners’. Hierover vertellen we je zometeen meer.

Meer en langere zichtbaarheid

Een van de grootste voordelen van Pinterest zakelijk gebruiken is de mate waarin jouw pins zichtbaar zijn. Wanneer jij een pin plaatst, kunnen andere gebruikers deze opnieuw delen en zo vergroten ze jouw bereikbaarheid. Hoe aantrekkelijker jouw pin eruit ziet en hoe meer waarde deze geeft, hoe groter jouw zichtbaarheid kan worden.Pins hebben daarnaast een erg lange zichtbaarheid. Sommige pins blijven tot wel 3000 dagen zichtbaar voor gebruikers! Dit is veel langer dan op andere platformen zoals Twitter en Facebook. Hier is de houdbaarheidsdatum van sommige berichten maar maximaal één minuut tot een paar dagen. Wanneer je Pinterest wilt gebruiken als bedrijf is het ook aan te raden meerdere, verschillende pins te maken per URL die je wilt delen om je zichtbaarheid te vergroten. Verschillende stijlen spreken verschillende mensen aan, en dragen ook weer bij aan de houdbaarheid van jouw pins.

Meer verkeer naar je website

Waarin Pinterest zich ook onderscheidt van de bekende social media platformen, is de grote hoeveelheid verkeer dat vanuit het platform doorgaat naar jouw website. Wanneer gebruikers geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, is de conversie enorm hoog. Volgens Pinterest heeft acht van de tien gebruikers namelijk een intentie tot kopen wanneer ze op jouw website terecht komen. Deze conversie is enorm in vergelijking met andere platformen zoals Facebook en Instagram waar dit aantal onder de 0,5% ligt. Goede reden toch om snel een zakelijk Pinterest account aan te maken?

Gebruikers zijn doeners

Zoals we eerder al schreven, zijn Pinterest gebruikers echter doeners. Maar wat betekent dat nu precies? Gebruikers van Pinterest gaan naar het platform om kennis te vergaren, ideeën op te doen en producten of diensten te vinden waar ze in geïnteresseerd zijn. Iedere gebruiker wil dus iets gaan doen met de informatie die zij vinden op Pinterest. Door aanwezig te zijn op Pinterest as bedrijf kun je daar dus veel uithalen. Wanneer jij waarde biedt aan de gebruikers met inhoudelijk sterke en nuttige content, zal dit beloond worden door het delen van jouw posts, het zogenoemde repinnen.

Alles draait om interesse van de gebruikers

Pinterest richt zich op de interesse van gebruikers. Dit betekent dat mensen alleen content vinden waar ze ook echt naar op zoek zijn. Als een gebruiker zich richt op meubels, zal hij niet zo snel de laatste beautyproducten voorbij zien komen. Wanneer je Pinterest zakelijk gebruikt, moet je hier dan ook slim op inspelen. Plaats dus, zoals we eerder al aanstipten, pins met verschillende teksten om je bereik te vergroten. Let wel op dat je hetzelfde blijft zeggen om jouw gewenst doelgroep te bereiken en de juiste boodschap te communiceren. Een voorbeeld? Neem de titel boven deze tekst. Een alternatieve aandachtstrekker zou zijn ‘Haal meer uit je online marketing met deze Pinterest tips voor bedrijven’. Zo zet je twee dingen uit om hetzelfde doel te bereiken.

Pins sponsoren

Adverteren op Pinterest is ook mogelijk. Pinterest noemt dit het ‘sponsoren’ van pins. Door middel van het adverteren met je pins kun je ze extra onder de aandacht brengen bij mogelijke toekomstige klanten. De pins verschijnen niet alleen bovenaan in de zoekresultaten, maar ook tussen de onbetaalde resultaten door. Daarnaast staat dan ook jouw logo en naam vermeld, waardoor je dus gezien wordt. Ook hier worden de pins wel alleen maar gezien door mensen die interesse hebben in de producten en/of diensten die jij aanbiedt. Dat betekent ook meteen dat de kans groter is dat je beet hebt bij een ‘view’ dan op bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Zonde dus om dit instrument dat Pinterest heet niet zakelijk te gebruiken!

Share.

About Author

mm

Ik ben Dion, woonachtig in Nijmegen, gelukkig getrouwd en van beroep journalist, tekstschrijver, blogger, videoredacteur/editor en websitebeheerder. Ik ben zzp'er onder de naam ContentClan en werk als politiek verslaggever voor RN7. In mijn vrije tijd maak ik muziek.

Leave A Reply