Image default
Marketing Ondernemen Tips

Waar moet een goed affiche aan voldoen?

Heb jij een evenement of actie die je groots wilt aankondigen? Dan kan natuurlijk met een affiche in de vorm van een poster. Maar die poster moet dan ook wel echt treffend zijn om de interesse van mensen te wekken. Daarom moet het ontwerp van je poster aan een aantal vuistregels voldoen. Wij geven vijf cruciale tips die de tot het ultieme affiche kunnen leiden. Daarna is het alleen nog maar een kwestie van je perfecte poster afdrukken en zorgen dat hij verspreid wordt.

Alleen de essentie

Een affiche in de vorm van een poster is niet hetzelfde als een flyer. Een flyer druk je iemand persoonlijk in de handen, waardoor hij alle tijd heeft om ernaar te kijken. Een poster moet in één opslag interesse kunnen wekken en belangrijke informatie overbrengen. Daarom moet je alleen de essentiële zaken op een poster zetten. Less is more: een te drukke poster werkt niet als communicatiemiddel. Zet dus vooral het wat, wanneer en hoe op de poster.

Goed leesbaar design

Als je je boodschap helder hebt, kun je beginnen aan het design. Daar kun je de meest fantastische ideeën op loslaten om tot een uniek design te komen, maar het feit blijft dat het in de kern een effectief communicatiemiddel moet blijven. Leg de prioriteit daarom op een duidelijk leesbaar lettertype en kleuren die goed te onderscheiden zijn. Die kleuren moeten natuurlijk wel bij jouw ‘identiteit’ passen. Maar onthoud wel dat een moeilijk leesbaar affiche een gemiste kans is. Je hebt ongeveer een halve seconde om de aandacht van een passant te trekken, en in die tijd moet diegene ook in ieder geval een deel van de tekst hebben kunnen lezen.

Eén beeld

Eén beeld

Hetgeen dat mensen het meest gaat bijblijven van jouw affiche, is het gebruikte beeld. Kies daarom voor één treffend en passend beeld dat mensen onthouden, in plaats van een hele collage van beelden. Het moet een beeld zijn dat jouw boodschap het allerbeste weet te onderstrepen. Dan kan een foto zijn, want dat is een gangbare keuze. Maar ook een illustratie of een grafisch element zijn kan doeltreffend zijn.

Ga voor emotie

Een affiche moet iets losmaken bij passanten. Je wilt natuurlijk nieuwsgierigheid opwekken, maar je zorgt voor extra impact als je er ook voor kunt zorgen dat jouw affiche enthousiasme of een glimlach weet op te wekken, of in plaats daarvan erin slaagt om te choqueren. Beeld en woord moeten hierin samenwerken. Denk aan een gevatte slagzin in combinatie bij een sterk, treffend beeld.

Call to action

Het doel van jouw affiche is om mensen in beweging te krijgen. Je wilt ze naar je winkel trekken, je wilt dat je mensen diensten bij je afnemen of je wilt ze naar jouw evenement trekken. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je mensen ook bij de hand nemen door duidelijk aan te geven wat men moet doen als hij of zij interesse heeft. Nodig ze uit, bijvoorbeeld om naar je website gaan. Geef ook duidelijk aan tot hoe lang je actie geldt of wanneer kaartverkoop start.

Als je deze vijf vuistregels bij de hand houdt en gebruikt wanneer je jouw poster ontwerpt, heb je de grootste kans op succes. Een goede verspreiding van de posters is daarbij natuurlijk ook cruciaal. Je hebt immers niets aan een affiche als niemand hem ziet.

Related posts

Salarisadministratie opzetten: 4 tips

Danny Bijl

De facetten van het marketingplan

Danny

Is een internationale onderneming iets voor jou?

Danny

Leave a Comment