Als eigenaar van een kleine webshop vraag je je weleens af of je een CRM systeem nodig hebt. Eén plek waar al je klantinformatie samenkomt: het klinkt ideaal, maar vraagt ook om een investering. Is die het waard? Welke toegevoegde waarde kan CRM software hebben en welke redenen zijn er om het niet te doen? Dit overzicht van voor- en nadelen kan je helpen bij het maken van je beslissing.

Als je alleen (of met een paar mensen) een webshop runt, komt er veel op je af. Hoe benader je je klanten, naar welke producten is vraag en kun je nakomen wat je belooft? In een zoektocht om het makkelijker te maken, is een CRM systeem vast wel eens als optie voorbij gekomen.

Wat is CRM?

CRM staat voor customer relationship management en dat is precies wat het doet: de relatie met je klant in goede banen leiden. Logisch dat je denkt: dat kan ik toch prima in een Excel-sheet onderhouden? Wat is de meerwaarde van CRM software? Een kijkje in de mogelijkheden én de beperkingen.

De voordelen: waarom wel?

Het bespaart tijd, ook in de toekomst

Dit is misschien wel de meest aantrekkelijke reden om te beginnen met een CRM systeem. Zonder systeem ben je altijd veel tijd kwijt aan het bijhouden en zoeken van informatie over je klanten in je klantenbestand. In een CRM systeem wordt alles op één plek verzameld en vind je makkelijk wat je zoekt. Bovendien documenteer je meteen voor de toekomst. Mocht je bijvoorbeeld uitbreiden met personeel, dan hoef je niet al je informatie opnieuw te verzamelen.

Optimale klantervaring

Uiteindelijk dient een goed functionerend CRM systeem vooral je klant, omdat je het klantcontact volledig kunt optimaliseren. In het systeem verzamel je contactgegevens, al het contact dat eerder heeft plaatsgevonden en praktische informatie als eerdere bestellingen, het verloop van een verzending, retouren, after sales en het betaalgedrag. Zo vormt zich zonder moeite een compleet beeld van de klant.

Bovendien kun je uit het systeem de veelgestelde vragen filteren. Hiermee kun je niet alleen een FAQ (frequently asked questions) creëren op je website, maar ook identificeren op welke punten je klant nu vastloopt. Door deze te verbeteren maak je het je klant -en jezelf- nog makkelijker.

CRM systeem biedt kansen voor marketing

Bij klantrelatiemanagement denk je misschien niet meteen aan alle kansen dat zoiets biedt voor je marketing. Het geeft bijvoorbeeld een goede input voor direct marketing, omdat je op basis van je verzamelde informatie een heel gericht aanbod kunt doen. Denk dan aan een specifieke nieuwsbrief of een aanbieding op basis van demografische factoren, interesses en de koophistorie van je klant. Ook kun je de informatie gebruiken om soortgelijke potentiële klanten te vinden.

Deze inzet van een CRM systeem kun je nog breder trekken. Op het moment dat je genoeg informatie hebt verzameld, kun je bepalen in welke marktkansen liggen of welke producten juist niet aanslaan. Dan wordt het zelfs een essentieel onderdeel van je bedrijfsvoering, omdat je je strategie (deels) kunt bepalen op basis van de data in je CRM systeem.

De nadelen: waarom niet?

Het kost geld

Het grootste nadeel van een CRM systeem is heel simpel: het kost geld. Vooral als startend of parttime ondernemer voelt een abonnement op CRM software wellicht als een riskante investering. Elke maand moeten je inkomsten idealiter ruimschoots opwegen tegen je uitgaven. Aan de andere kant zijn er tegenwoordig voldoende laagdrempelige mogelijkheden voor kleinere ondernemers. Daarmee verklein je het risico.

CRM software heeft input nodig

Een CRM systeem kan de ideale oplossing zijn voor alles wat stroef loopt in je bedrijf. Toch is het goed om te bedenken dat een CRM systeem op zichzelf niet alles automatisch oplost. Daarvoor moet je zelf de input blijven geven, zorgen dat de informatie up-to-date is en dat je goed weet welke kansen je software biedt. Dit is niet lastig, maar het moet wel gebeuren.

Groeien? Neem CRM software

Of je kiest voor CRM software is eigenlijk helemaal afhankelijk van je ambitie met je webshop. Als je wilt groeien is het de ideale optie om zowel voor nu als voor de toekomst een compleet beeld te krijgen van je klanten en om daarop te kunnen anticiperen. Twijfel je? Dan is het handig om te weten dat de meeste CRM pakketten een gratis proefperiode bieden. Zo kun je kijken of het bij jou past, zonder enig risico.

Om je te helpen op je zoektocht naar het beste CRM-systeem, hebben we hieronder vast een top 3 voor je samengesteld.

Afbeelding via Shutterstock.com.

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply