Er is jaren gespeculeerd over het verdwijnen van standaard drukwerk, maar nu zijn we het er allemaal over eens dat drukwerk toch echt niet gaat verdwijnen op de korte termijn. Waarom drukwerk niet gaat verdwijnen, lees je in dit artikel. Zo worden er in dit artikel enkele interessante weetjes over drukwerk opgesomd, die jou duidelijk laten zien waarom drukwerk niet zal verdwijnen.

Drukwerk is nog altijd effectiever dan e-mail reclame

Uit een onderzoek is gebleken dat 70 tot 80 procent van de consumenten dagelijks zijn of haar post openmaakt. Niet alleen gerichte brieven, maar ook ongewenste post van bedrijven waar voornamelijk reclame in zit. Je zou denken dat reclame meteen in de prullenbak verdwijnt, maar dit is zeker niet het geval.

Uit een ander onderzoek naar de effectiviteit van direct mail als communicatiemiddel, is gebleken dat 79 procent van de consumenten meteen iets doet met de reclame die ze thuis ontvangen. Dit kan betekenen dat ze meer informatie opzoeken over het bedrijf achter de communicatie, maar ook dat ze een bestelling plaatsen. Opvallend: bij e-mail is dit percentage slechts 45 procent.

In weer een ander onderzoek werden er 5000 brieven en mails verstuurd. Op de brieven reageerden 175 mensen en op de mails slechts 65 mensen.

drukwerk

Omnichannel communicatie is de oplossing

Een belangrijke reden waarom drukwerk nog altijd niet verdwenen is, heeft te maken met het feit dat steeds meer bedrijven de kracht van omnichannel communicatie erkennen. Bij omnichannel communicatie wordt er gebruik gemaakt van meerdere communicatiekanalen, zowel online als offline. Deze communicatiekanalen worden gezamenlijk ingezet om bepaalde bedrijfsdoelen te bereiken, maar ook om een consistent imago te creëren bij de doelgroep. Het maakt niet uit of de doelgroep in aanraking komt met een gedrukt reclamemiddel of een e-mail: de indruk die zij van het bedrijf in kwestie krijgen, moet hetzelfde en uiteraard positief zijn.

Drukwerk bereikt specifieke doelgroepen

E-mailcommunicatie kan effectief zijn, maar zeker niet voor iedere doelgroep. Ten eerste werkt e-mail reclame niet goed bij doelgroepen die 65 jaar of ouder zijn, aangezien zij vaak geen e-mailadres hebben of simpelweg niet iedere dag hun inbox openen. Wil je deze doelgroep bereiken, dan heb je een ander communicatiemiddel nodig en werkt post nog altijd beter. Een andere doelgroep waar e-mail reclame niet altijd of zelfs helemaal niet bij werkt, is juist de doelgroep die veel van computers af weet. Deze mensen weten spam e-mails te filteren uit hun inbox, waardoor ze helemaal nooit in hun inbox aankomen. E-mailtjes die door de filters heen komen, worden vaak meteen verwijderd.

Wil je oudere mensen of juist technisch aangelegde mensen bereiken met jouw reclame? Dan kan geprinte reclame of een combinatie van printmedia en online reclame de oplossing zijn. Alleen het inzetten van online reclame in de vorm van promotionele e-mails werkt bij deze doelgroepen niet, dus leg deze beperking jezelf zeker niet op als je succesvol wil communiceren met de doelgroep.

Drukwerk: het gaat nog lang niet verdwijnen

Kijken we naar de vele voordelen van drukwerk en de kracht van geprinte media, dan kunnen we concluderen dat drukwerk nog lang niet gaat verdwijnen uit het communicatiespectrum van bedrijven. Ban deze vorm van communicatie dus zeker niet uit je communicatiestrategie, maar stel juist een communicatiestrategie op die zowel geprinte media als online media bevat. In dit geval profiteer je van de voordelen van omnichannel communicatie: volgens velen de toekomst van zakelijke communicatie in de business-to-business markt en in de business-to-consumer markt.

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply