Image default
Commercieel

Waarom een B2B-webshop anders ingericht moet worden dan een B2C-webshop

Fysiek winkelen lijkt iets te zijn wat in de toekomst alleen maar verder gaat afnemen. De economie vindt steeds meer online plaats. Consumenten vinden het comfortabel en praktisch om vanuit hun eigen stoel producten te kunnen bestellen die bezorgd worden. Dat geldt ook voor bedrijven. Daarom groeit ook het aantal B2B-webshops. Heb jij plannen om ook een B2B-webshop te openen? Wees je er dan bewust van dat die anders in elkaar moet zitten dan een ‘gewone’ B2C-webshop. We bespreken een aantal punten waarop dat het geval is.

Technische informatie

Bij een B2B-webshop heb je te maken met klanten met een andere, vrij specifieke achtergrond. Een B2B-klant heeft doorgaans al veel achterliggende kennis over de producten in kwestie. Waar een B2C-consument behoefte heeft aan algemene informatie over een product, zoekt een B2B-klant juist diepgaande technische informatie. Tegelijkertijd moet je bij het aanbieden van die gewenste informatie nog steeds rekeninghouden met zoekmachineoptimalisatie (SEO). In die teksten moeten dus ook zoektermen verwerkt worden die een zakelijke klant zou gebruiken om te vinden wat hij zoekt. Dat kan best een uitdaging zijn.

To the point

Consumenten die een B2C-webshop bezoeken, willen vaak een beetje rondshoppen en van tips en suggesties voorzien worden. Een zakelijke klant bij een B2B-webshop komt voor iets heel specifieks en wil heel rechtlijnig en concreet zaken doen. Daarom moet een B2B-webshop veel meer to the point zijn dan een B2C-webshop. Dat vergt een andere manier van het door de ogen van een klant kijken, maar het is zeker van belang dat je je webshop echt inricht op een manier die tegemoet komt aan wat een zakelijke klant verwacht om zaken te kunnen doen.

Offerte

Een particuliere consument komt in een webshop vaak simpelweg een product ophalen waarvan de prijs vaststaat en duidelijk is. Een zakelijke klant kan daarentegen speciale wensen hebben en daarvoor een prijsindicatie wensen, niet in de laatste plaats omdat hij waarschijnlijk ook meerdere leveranciers met elkaar wil kunnen vergelijken. De mogelijkheid om een offerte op te vragen moet dus ingebouwd worden in je B2B-webshop en je website moet ook zo ingericht zijn dat de weg kort is naar het aanvragen van die offerte en er ook duidelijke call-to-action voor is die klanten ertoe beweegt om die aanvraag in te dienen.

Staffelkorting

Zakelijke klanten kopen vaak in grote hoeveelheden. Dat stelt jou als verkopende partij in staat om staffelkorting aan te bieden omdat voor jou de kosten lager zijn als je grote hoeveelheden kunt afzetten in één order. Het toekennen van staffelkorting is echter niet heel gebruikelijk in B2C-webshops, waarbij bij het toevoegen van producten aan de online winkelwagen simpelweg prijzen opgeteld worden. Je hebt dus een speciale functie nodig om in jouw B2B-webshop staffelkorting te kunnen toepassen bij grote bestellingen.

Klantspecifiek aanbod en prijzen

Normaliter is het de normaalste zaak van de wereld om in een webshop de prijzen van producten weer te geven. In een B2B-webshop is dat niet per se altijd de gewenste optie. Het kan immers zijn dat je klantspecifieke prijzen hebt en ook een klantspecifiek aanbod hanteert. Dan wil je niet dat andere klanten hetzelfde te zien krijgen. Niet alleen moet je hiervoor geen prijzen voeren op het openbare deel van je website, maar je moet ook een inlogomgeving inrichten waarin de prijzen en het aanbod, gekoppeld aan het account dat inlogt, weergeven worden. Dat is ook technisch gezien een behoorlijk groot verschil met een B2C-webshop.

Op rekening kopen

Ondanks de introductie van Klarna als dienst voor de consument om niet meteen te hoeven afrekenen, is het niet gebruikelijk dat je als consument aankopen op rekening doet in een webshop. Zo’n optie zit daarom ook doorgaans niet in een B2C-webshop. Bij zakelijke klanten is het wel veel gebruikelijker dat er op rekening gekocht wordt en op geijkte momenten afgerekend wordt. Een zakelijke klant moet dus zaken kunnen bestellen zonder daar altijd meteen voor te hoeven afrekenen. Dat betekent dat je er een hele andere werkwijze op moet nahouden als het geval zou zijn bij een B2C-webshop.

Het is dus een uitdaging op zich om een B2B-webshop te ontwerpen die tegemoet komt aan wat zakelijke klanten prettig vinden. Gelukkig zijn er verschillende bedrijven die je kunnen helpen door middel van kant-en-klare B2B-webshops waar je zelf niet of nauwelijks meer over hoeft na te denken.

Related posts

Met een zakelijke lening de coronacrisis overleven

Danny Bijl

Zelf doen of uitbesteden – wat kies jij als je onderneming groeit?

Danny

Meer business generen via je CRM systeem

Danny

Leave a Comment