Als bedrijf timmer je hard aan een imago dat klanten trekt en vasthoudt. Een professionele uitstraling is daarbij van groot belang. De service die je levert en de kwaliteit van je diensten of producten zijn natuurlijk een belangrijk onderdeel van hoe jij bekeken wordt. Maar herkenbaarheid ondersteunt je imago eveneens. Je wilt dat mensen je bedrijf snel kunnen herkennen, en het liefst zelfs bepaalde zaken meteen met jou associëren. Daarom is het noodzakelijk om serieus om te springen met je bedrijfslogo en je huisstijl. Een professioneel design is van groot belang.

Een getraind oog is noodzakelijk

Professionaliteit is ook iets wat je communiceert door middel van je huisstijl. Hoe goed en specifiek jouw eigen ideeën daarover ook zijn, alleen iemand met een getraind oog voor vormgeving kan jou die professionele uitstraling geven. Er komt immers meer bij kijken dat in eerste instantie lijkt. Een vormgever weet wat wel werkt en niet werkt, en welke details je huisstijl kunnen maken en breken.

Brede toepassing van je huisstijl

Onderschat niet hoe breed jouw huisstijl toegepast wordt. Om herkenbaarheid te creëren moet deze overal terugkomen. Dat geldt voor digitale uitingen, zoals je website, sociale media accounts en online advertenties. Maar ook je offline communicatie moet herkenbaar en professioneel zijn. Je hebt visitekaartjes nodig in je huisstijl, maar ook briefpapier. Daarnaast kun je ook gepersonaliseerde notitieblokken en presentatiemappen die de professionele uitstraling van je bedrijf bevorderen. Daarnaast kun je ook aan allerhande promotieartikelen denken die direct herkenbaar moeten zijn als afkomstig van jouw bedrijf. Bij drukwerk komen de gekozen kleuren er zonder aanpassing anders uit te zien dan op een beeldscherm. Ook daar kan een professionele vormgever het verschil maken tussen een consequente en een inconsequente huisstijl. Voor al je drukwerk kun je overigens uitstekend terecht bij https://www.123drukken.nl/.

Kies wat je wilt uitstralen

Met je huisstijl kun je een gevoel creëren rondom je bedrijf. Je kiest kleuren die iets uitstralen. Zo kun je kiezen voor een chique uitstraling, een serieuze uitstraling of juist een frisse uitstraling. Ook de lettertypes die je kiest moeten passen bij hoe je als bedrijf wilt overkomen. Ook hier kun je kiezen tussen bijvoorbeeld een zakelijk lettertype, stijlvol lettertype of juist een vrolijk lettertype. Kies een vormgever met brede ervaring die voor verschillende soorten bedrijven de huisstijl gemaakt heeft voor solide advies hierover.

Onderscheid je en claim een kleur

Gebruik je huisstijl ook om je te onderscheiden van andere bedrijven, en in het bijzonder natuurlijk je concurrenten. Profiteer er bijvoorbeeld van wanneer jouw concurrent geen (nette) huisstijl heeft, want jij komt dan met jouw professioneel ontworpen huisstijl professioneler over. Kies ook elementen die jouw huisstijl uniek maken. Maak je bijvoorbeeld een kleur die nog niet specifiek met een ander bedrijf geassocieerd wordt eigen. Zoals we een bepaalde tint lichtblauw direct associëren met Albert Heijn en een bepaalde tint geel met Jumbo, kan ook jij werken aan een zelfde soort herkenbaarheid. Dit levert namelijk ook een gevoel van vertrouwdheid op bij de (potentiële) klant, waardoor deze sneller voor jouw diensten of producten zal kiezen dan die van een ander waarbij er een minder familiair gevoel bestaat.

Laat zien dat je nadenkt

Als je laat zien dat je goed over je huisstijl nagedacht hebt, verwachten mensen dat je dat ook bij andere zaken doet. Men heeft dan eerder gevoel van betrouwbaarheid bij jouw bedrijf, omdat de verwachting is dat ook jouw producten en diensten goed uitgedacht zijn. Dat is een positieve inschatting die de investering in een goede huisstijl je kan bieden.

Share.

About Author

mm

Ik ben Dion, woonachtig in Nijmegen, gelukkig getrouwd en van beroep journalist, tekstschrijver, blogger, videoredacteur/editor en websitebeheerder. Ik ben zzp'er onder de naam ContentClan en werk als politiek verslaggever voor RN7. In mijn vrije tijd maak ik muziek.

Leave A Reply