Image default
Commercieel

5 redenen waarom goed georganiseerde fulfilment cruciaal is voor het succes van webshops

Als er ergens kansen liggen voor nieuwe ondernemers, dan is het wel online. Ook ondernemers die nu nog niet aan online verkoop doen via een webshop, kunnen zeker overwegen dit doe te voegen aan hun bedrijfsvoering. De economie is de laatste jaren immers sterk verplaatst naar het internet. Kijk alleen maar naar je eigen koopgedrag. Hoe vaak bestel jij liever iets online dan je ervoor het huis uit gaat om het te halen? Gemakt dient de mens, en aangezien gemakt de mens alleen maar meer is gaan dienen, zijn we ons daar op gaan instellen. Dat betekent meteen je ook dat je als webshopondernemer met hoge verwachtingen en dus ook veel verantwoordelijkheid te maken hebt. Precies om die reden is het zo belangrijk om je fulfilment optimaal op orde te hebben. Dat is het hele proces van orderverwerking tot levering. We bespreken vijf redenen waarom goed georganiseerde fulfilment cruciaal is voor het succes van webshops.

Kosten verminderen

Als ondernemer is het belangrijk om zoveel mogelijk winst te maken. Daarvoor is er het nodig dat er zo veel mogelijk geld binnenkomt en zo min mogelijk uitgegeven wordt. Een efficiënt fulfilment kan aan beide kanten van waarde zijn, dus ook met het verlagen van operationele kosten. Daarvoor is het wel nodig om gebruik te maken van automatisering in de vorm van bijvoorbeeld een geavanceerd orderbeheersysteem. Dat is een investering, maar wel een die leidt tot het verminderen van arbeidskosten en het verkleinen van de kans op fouten. Goed voorraadbeheer en een logisch en overzichtelijk georganiseerd magazijn kan daarnaast ook nog een bijdrage leveren door het verlagen van opslagkosten.

Fulfilment is een belangrijke sleutel tot klanttevredenheid

Tevreden klanten zijn de belangrijkste sleutel tot succes voor iedere ondernemer, en dat geldt zeker ook voor webshops. Daar geldt dat fulfilment een cruciaal element is in het bereiken van klanttevredenheid. Klanten die een order plaatsen, willen hun bestelling snel en correct geleverd hebben. Daar is een goed georganiseerd fulfilmentproces voor nodig dat leidt tot een snelle en accurate verwerking en verzending van bestellingen. Als dat lukt, levert dan een belangrijke bijdrage aan een positieve ervaring voor de klant.

5 redenen waarom goed georganiseerde fulfilment cruciaal is voor het succes van webshops

Versterk je klantenbinding

Uitstekende fulfilment kan ook een belangrijke bijdrage leveren aan een hogere klantenbinding. Wanneer klanten herhaaldelijk positieve ervaringen hebben met snelle en nauwkeurige leveringen, zullen ze eerder geneigd zijn om terug te keren naar jouw webshop voor toekomstige aankopen. Dit is erg belangrijk in een markt waar veel concurrentie is en klanten gemakkelijk kunnen overstappen naar een van je concurrenten. Door zelf te zorgen voor een consistent hoog niveau van service, kun je een loyale klantenbasis opbouwen voor je webshop die hem ook nog eens zal aanbevelen aan anderen.

Verhoog conversies met goed fulfilment

Snelle levering speelt ook een cruciale rol in het verhogen van conversies. De klant anno nu kijkt immers naar levertijden in het maken van zijn of haar aankoopbesluit. De combinatie snel en goedkoop is de heilige graal waar mensen naar op zoek zijn. Als jij die snelle levering kunt bieden, vergroot je de kansen dat de keuze valt op jouw winkel. Zo kan een efficiënt fulfilmentproces dus een concurrentievoordeel opleveren. Natuurlijk heb je misschien ook te maken met grote concurrenten zoals Amazon, die hun fulfilment piekfijn in orde hebben. Om hen bij te kunnen houden, is het ook belangrijk om voor snelle levering te kunnen zorgen.

Kwaliteitscontrole tijdens fulfilmentproces

Kwaliteit is ook een integraal onderdeel van of een webshop succesvol wordt of niet. Als je beschadigde of defecte producten naar klanten verstuurd, gooi je de reputatie van je winkel te grabbel. Gebruik het fulfilmentproces daarom ook om kwaliteitscontrole in te bouwen. Dat kan prima in de fase van orders picken en inpakken. Dat is het moment waarop je moet constateren of iets daadwerkelijk verkoopbaar is. Daar moet je streng in zijn. Als je dat doet, helpt dit om de kans op retourzendingen te verminderen en de tevredenheid van klanten te verhogen. Ook kun je zo schadelijke slechte reviews voorkomen.

Fulfilment is dus alleszins een integraal onderdeel van het succes of falen van een webshop, en is dus ook een proces om zeer serieus te nemen. Daarmee neem je ook de klant en diens verwachtingen serieus. Het loont niet om hier arrogant in te zijn, want uiteindelijk delf je zelf het onderspit. Denk aan je eigen ervaring als online shopper en probeer de winkelier te zijn waar jij als klant je geld bij zou willen uitgeven. Dat is best een uitdaging, maar het is ook een mooie uitdaging die je zeker niet moet tegenhouden om inderdaad die webshop te starten. Maar dan wel een met een goed fulfilmentproces, dus.s

Related posts

Succesvol ondernemen in crisistijd – 5 tips

Danny

Je als ondernemer voorbereiden op de Sneekweek

Mathijs

Waarom een B2B-webshop anders ingericht moet worden dan een B2C-webshop

Dion

Leave a Comment