Goed personeel is voor iedere onderneming belangrijk. Een ondernemer zei eens tegen ons dat je materieel kunt kopen, maar de juiste werknemers niet. Goed personeel vinden is lastig. Vervolgens kan het lang duren voordat een medewerker op het niveau zit waarvoor je hem hebt aangenomen. Vaak houd je er geen rekening mee als ondernemer, maar je werknemer kan altijd weer weggaan. Dit is dus iets wat je wilt voorkomen. Daarom geven we je enkele tips waarmee je het vertrekken van goede medewerkers kunt stoppen.

Goede medewerkers

Wat is een goede medewerker? Is dat iemand die precies doet wat je vraagt? Is een werknemer die juist tegen je ingaat niet waardevoller? Als ondernemer is een werknemer vaak een financieel debacle. Hij/zij kost geld en moet daarom wat opleveren. De balans daartussen is dus belangrijk. Luie of zieke medewerkers leveren niets of niet genoeg op dus hebben we ze liever niet. Maar kan jijzelf er voor zorgen dat goede medewerkers niet stoppen? Dan moet je weten wat de reden kan zijn voor een werknemer om te vertrekken. Vervolgens kun je zorgen dat het niet zover komt.

Gebrek aan uitdaging

De meeste medewerkers zullen uitgedaagd moeten worden. We bedoelen hiermee dat het goed mogelijk is dat een persoon niet in een vast stramien wilt zitten. Daarnaast niet de hele gemanaged worden. Er moet voor velen een mate van complexiteit in het werk voorkomen. Dit zorgt ervoor dat niet alleen taken gedachteloos kunnen worden uitgevoerd. Als werkgever kun je hierover in gesprek gaan met de medewerker in kwestie.

Misdeeld gevoel

Goede medewerkers die zich gepasseerd voelen zijn vaak degenen die de moraal naar beneden halen. Als ondernemer is het goed dat je beseft dat de promotie van de ene werknemer, demotiverend kan zijn voor een andere. Hoewel dit niet altijd te voorkomen is, kun je beter goed opletten of je een dergelijke situatie creëert. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld het budget van een bedrijfsauto of een nieuwe smartphone.

Gebrek aan visie

Weet jij waar je het allemaal voor doet? Als je als ondernemer geen idee hebt wat het doel van de onderneming is, dan heeft dat effect op de werknemers. Goede medewerkers zijn loyaal aan het bedrijf. Als ze beslissingen moeten nemen, willen ze weten of dit in het voordeel van de organisatie is. Daarom is het goed dat iedereen weet wat de visie en missie van het bedrijf is. Zorg hier als ondernemer voor.

Geen respect

Als je alle medewerkers waardeert aan de hand van hun presteren kan dat als eerlijk en rechtvaardig worden gezien. Maar is dat ook zo? Niet iedereen heeft dezelfde capaciteiten. De kans is groot dat een keihard werkende medewerker niet evenveel oplevert als iemand die er net wat minder hard voor werkt. Is de inzet dan niet belangrijker? Belangrijke tip: Iedereen wil het gevoel hebben dat hij wordt gerespecteerd. Spreek daarom ook je waardering uit voor hard werken, en niet alleen voor goede opbrengsten. Een medewerker die niet voldoende wordt gerespecteerd is er één die op zoek kan gaan naar een omgeving waar hij wel wordt gerespecteerd.

In feite is de belangrijkste tip: Luister naar je personeel. Naar ieder individu en merk op wat voor diegene belangrijk is. Op basis daarvan kun je samen aan hun ontwikkeling werken. Goede medewerkers die perspectief in hun situatie zien, zijn degenen die het minst snel stoppen. Zeker niets als ze ook nog eens met respect worden behandeld.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply