Voor bedrijven kan het erg interessant zijn om te bloggen. Waarom is het relevant en op welke manier kan het bijdragen aan de groei van het bedrijf? Hoeveel tijd kost het en wat levert het bloggen voor een bedrijf op? Overweeg je ook te gaan bloggen voor jouw business, dan raden we zeker aan om deze ins en outs over bloggen even door te nemen. We zetten de voor- en nadelen voor je op een rij. Nadelen? Ja, er kleven ook nadelen aan het bloggen en daarom laten we je graag weten waar je rekening mee moet houden als je begint met bloggen voor jouw bedrijf. Lees je mee?

Bloggen kost tijd en wat levert het op?

Over het bloggen voor bedrijven worden nog regelmatig vraagtekens geplaatst. Wat komt erbij kijken en wat heb je ervoor nodig? Eigenlijk valt het reuze mee wat er allemaal nodig is om te kunnen bloggen als bedrijf, maar je moet wel weten wat je doet. Bloggen kost bijvoorbeeld tijd, niet elke onderneming kan hier ruimte voor vrijmaken. Ook moet er iemand zijn die graag schrijft zodat het bloggen onderdeel wordt van de (online) communicatie-uitingen. Zo ontstaat er consistentie in het bloggen en dat is goed voor de vindbaarheid en zichtbaarheid van de artikelen. Bloggen kost dus vooral tijd, energie en ruimte die een werknemer niet kan investeren in andere taken. Gelukkig kan een goede contentkalender al zorgen voor meer efficiëntie en effectieve blogs, maar alsnog moet er iemand bereid zijn om er mee bezig te zijn. Op deze manier werk je actief aan relevante content die goed is voor het aantrekken van (potentiële) klanten. Bloggen draagt onder andere bij aan de zichtbaarheid van jouw onderneming en het vormt een tool om meer inspiratie en informatie te delen met jouw klanten. 

Het versterken van jouw online visitekaartje

Als je online goed vindbaar wilt worden, dan is het hebben van een goede website een must. De website is aantrekkelijk qua vormgeving, snel en bevat aantrekkelijke teksten. Ook kan je een blog koppelen aan deze website, waarop je relevante artikelen kunt plaatsen die voor jouw doelgroep interessant zijn. Daarop kan je namelijk veel meer content kwijt dan in de teksten op bijvoorbeeld de homepage. Je kunt interessante ‘behind the scenes’ en andere achtergrond verhalen kwijt over het bedrijf. Je kunt vertellen over ontwikkelingen in de markt, de doelgroep warm maken voor nieuwe collecties en producten maar ook het bedrijf een stukje persoonlijkheid geven. Dit laatste door meer te vertellen over de collega’s, de sfeer binnen het bedrijf en de werkzaamheden. Op deze manier kan je ook nog beter nieuw personeel aantrekken bijvoorbeeld! Het bloggen kost tijd, maar het kan je ook verrassende extra’s opleveren!

Het doel van het bloggen

Het bloggen kan een toegankelijke manier zijn om producten en diensten onder de aandacht te brengen bij jouw klanten. Ook kan je net wat meer informatie plaatsen, waardoor je de klant extra kan triggeren om tot conversie over te gaan. Afhankelijk van het doel van het bloggen kan je inspelen op deze behoefte. Je kunt bijvoorbeeld een commercieel doel hangen aan het bloggen. Ook kan je als doelstelling hebben om de klant meer te inspireren via dit online platform. Welk doel heb jij gesteld aan het bloggen voor de onderneming?

Hoger scoren in zoekmachines en potentiële klanten aantrekken

Voor veel bedrijven wordt het steeds belangrijker om hoog te scoren in zoekmachines. Een onderdeel hiervan is het maken van nieuwe, relevante content voor op de website die met enige regelmaat geüpdatet wordt. Bloggen is hiervoor een mooie tool, waardoor je ook nog eens jouw doelgroep extra aan kunt spreken. Deel de blogs bijvoorbeeld via de nieuwsbrief of social media om het bereik ervan te vergroten!

Blog jij al voor jouw bedrijf? Waarom wel / niet? 

Share.

About Author

Leave A Reply