Iedereen heeft wel eens gehoord van hoogbegaafde mensen. Hoogbegaafdheid is een combinatie van een uitzonderlijke intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen (bron). De intelligentie quotiënt (IQ) wordt als maatstaf gebruikt om er een nummer aan te geven. Maar er zijn ook mensen met een hoge emotionele quotiënt (EQ). Misschien heb je wel medewerkers met een hoog EQ. Waarom zou je deze mensen aannemen?

Wat is EQ eigenlijk?

De Emotionele quotiënt is de meting van je emotionele niveau. Een laag niveau geeft aan dat je niet erg gevoelig bent voor de emoties van jezelf en anderen. Een hoog niveau geeft aan dat je juist intens bezig bent met emoties. Naarmate een mens groeit en volwassener wordt, leert men daarmee omgaan. Wat ontstaat is Emotionele Intelligentie. Dit betekent dat je emoties kunnen herkennen, benoemen en daarop anticiperen. En dan niet alleen je eigen emoties maar ook die van een ander. Medewerkers met een hoog EQ zijn dus goed in de omgang met mensen. Maar dan is er wel de valkuil dat men minder inhoudelijk bezig is.

EQ versus IQ

Door de jaren heen hebben psychologen, bedrijfskundigen en allerlei andere specialisten al veel gezegd over EQ versus IQ. Inmiddels is het wel zo dat men beseft dat je er met feitelijke kennis en snel denken alleen, niet komt. Een en ander is afhankelijk van de omgeving waarin je je verkeert. Een gemiddeld mens, voor zover je daarvan kan spreken, heeft een redelijke niveau van emoties en intelligentie. Mensen met meer intelligentie zijn vaker minder emotioneel. Maar ook andersom. Dit maakt de één niet minder waard dan de ander. De manier van doen en behandelen is wel anders. Voor sommige functies is iemand met een hoog EQ succesvoller dan iemand met een hoog IQ.

Waarom medewerkers met een hoog EQ aannemen?

In de huidige maatschappij wordt de interactie steeds minder persoonlijk. Communicatie gebruikt grotendeels digitaal en op afstand. Als je de interactie persoonlijk wilt houden is een bepaalde mate van Emotionele Intelligentie nodig. Dit zijn mensen die aanvoelen en herkennen wat het gevoel van de betreffende zender of ontvanger is. Vervolgens anticiperen zij daarop. Juist door een emotionele manier van handelen krijgt men meer gedaan. Door een jarenlange ervaring met het beheersen van emoties is iemand met een hoog EQ rustiger als de gemoederen hoog oplopen. Daarnaast zal diegene eerder problemen bij collega’s detecteren. Door de emotionele blokkades weg te halen ontstaat er meer productiviteit.

Aanbevelingen

Omdat de meeste kandidaten geen EQ op hun CV hebben staan, moet je daar zelf op selecteren. Dat kan o.a. op de onderstaande manieren:

  • Denk na over de vacature zelf, wil je iemand met een hoog IQ of EQ?
  • Noem termen in je vacature zoals, open-minded, empatisch, evenwichtig, creatief etc.
  • Overweeg om een test op emotionele vaardigheden onderdeel van de sollicitatie te maken;
  • Stel jezelf open tijdens het sollicitatiegesprek. Medewerkers met een hoog EQ voelen al snel aan of je
  • gesloten bent of niet;
  • Negeer geen emotionele uitingen van je kandidaten. Het kan een signaal zijn of je wel of niet een klik hebt;
  • Vraag niet alleen naar ‘zakelijke’ aspecten maar verdiep je in het privéleven.

Het gaat zoals altijd om de balans. Mensen met een hoog IQ bieden voordelen maar medewerkers met een hoog EQ zijn ook belangrijk. Brainstormen over je bedrijf heeft ook iemand nodig die ergens een voorgevoel bij heeft en dit uitspreekt.

Share.

About Author

Met mijn bedrijf, Sparringpartner Stout, help ik kleine ondernemingen met het structureren en optimaliseren van de onderneming. Dit onder het motto: "Jij de inhoud, ik de randzaken". Ik word blij van het resultaat van een verandering, waarbij de ondernemer nauwelijks meer tijd hoeft te stoppen in randzaken.

Leave A Reply