Niet alle ondernemers hebben er evenveel zin in om met een
stand op een bedrijfsbeurs te gaan staan. Dagen waarop je gaat deelnemen aan
een bedrijfsbeurs zijn vaak lange dagen die veel energie kosten, omdat je met
zo veel mensen moet praten. De vraag is natuurlijk altijd of het voor jouw
onderneming de moeite waard is. Voordat je gaat deelnemen aan bedrijfsbeurzen,
moet je jezelf dan ook altijd de vraag stellen waarom je wilt deelnamen aan een
beurs en waarom beursdeelname het juiste markering instrument is om je
bedrijfsdoelstellingen te helpen realiseren. Natuurlijk kan het zo zijn dat
door deel te nemen aan een beurs je de diensten of producten van je bedrijf en
je bedrijf zelf onder de aandacht kunt brengen. Het gaat je wel tijd, geld en
energie kosten, maar een goed
voorbereide beursdeelname
kan rendabel zijn voor jou. Daarom geven we zeven
goede renden om wel met een stand op bedrijfsbeurzen te gaan staan.

1. Contact leggen met potentiële nieuwe klanten

Net zoals jij met een doel naar een beurs gaat, gaan ook
bezoekers en andere bedrijven met een doel. Allemaal zijn ze op zoek naar
aansluiting bij hun werkzaamheden of interessegebieden. Ze gaan met open vizier
en zijn bereid met iedereen een praatje aan te knopen als er de potentie zit om
zaken te kunnen doen. Daarom is een bedrijfsbeurs een uitstekende plek om contact
te leggen met potentiële nieuwe klanten voor jouw bedrijf, en wellicht ook potentiële
nieuwe medewerkers of leveranciers. Een unieke bron voor prospects dus.

2. Huidige contacten warm houden

Het ligt voor de hand dat je op een beurs ook bestaande relaties
treft. Dit gebeurt dan in een andere setting dan gebruikelijk, wat de ruimte
biedt om op een wat minder zakelijke en doelgerichte manier contact met elkaar
te hebben. Het is een goede gelegenheid om elkaar beter en op een andere manier
te leren kennen, maar wellicht ook om afspraken te maken of elkaar persoonlijk
een uitnodiging aan te reiken. Tip: zoek je relaties snel op, zodat je de rest
van de dag alle tijd hebt voor prospects.

3. Effectiever middel dan koude acquisitie

Als bedrijf ben je vaak op zoek naar nieuwe klanten. Om deze
te vinden is nog niet zo gemakkelijk. Vooral wanneer je aangewezen bent op
koude acquisitie, het vanuit het niets contact opnemen om te kijken of er
mogelijk oren is naar jouw producten of diensten. Het rendement hiervan is
doorgaans laag ten opzichte van de tijd en moeite die erin gestoken worden. Op
een beurs kun je persoonlijk contact leggen en komt iedereen met een doel, dus
is de kans op succes groter.

4. Goed moment om een nieuw product of dienst te introduceren

Een beurs is een uitstekend middel om je als bedrijf te
presenteren, maar zeker ook om demonstraties te geven. Grijp je beursdeelname
dan ook aan om een nieuwe dienst of een nieuw product te introduceren, en richt
je stand hier helemaal op in. Zo kun je er de aandacht op vestigen van een
belangrijk deel van je doelgroep, en je kunt gebruik maken van de feedback die
je er ter plekke op krijgt.

5. Bestaande dienst of product demonstreren

Het hoeft natuurlijk niet per se een nieuw product of nieuwe
dienst te zijn die je demonstreert op de bedrijfsbeurs. Je kunt ook bezoekers
de gelegenheid bieden om ter plekke jouw product of dienst te ervaren. Zie het
als een uitgebreide reclamespot voor een geïnteresseerd publiek.

6. Werken aan je naamsbekendheid

Kies je de juiste beurs, namelijk een met veel bezoekers,
dan is dat een uitstekend moment om aan je naamsbekendheid te werken. Daar hoef
je mensen helemaal niet voor te spreken, want je hebt een stand waar vele bezoekers
voorbij trekken en je zorgt er dan voor dat jouw bedrijfsnaam duidelijk in
beeld is. Daarnaast communiceert de beursorganisatie ook welke bedrijven er
deelnemen, waardoor je ook al onder de aandacht komt.

7. De strijd aangaan met je concurrentie

Het ligt voordehand dat je op een bedrijfsbeurs ook
concurrenten gaat tegenkomen. Ter plekke kun je dus de strijd om de prospects
voeren. Daarom zorg je voor een goede eerste indruk en doe je je best om meer
en beter op te vallen
dan je concurrenten
, zodat potentiële klanten meer zien in een samenwerking
met jou dan met je concurrent.

Share.

About Author

mm

Ik ben Dion, woonachtig in Nijmegen, gelukkig getrouwd en van beroep journalist, tekstschrijver, blogger, videoredacteur/editor en websitebeheerder. Ik ben zzp'er onder de naam ContentClan en werk als politiek verslaggever voor RN7. In mijn vrije tijd maak ik muziek.

Leave A Reply