Niet alle ondernemers hebben er evenveel zin in om met een stand op een bedrijfsbeurs te gaan staan. Dagen waarop je gaat deelnemen aan een bedrijfsbeurs zijn vaak lange dagen die veel energie kosten, omdat je met zo veel mensen moet praten. De vraag is natuurlijk altijd of het voor jouw onderneming de moeite waard is. Voordat je gaat deelnemen aan bedrijfsbeurzen, moet je jezelf dan ook altijd de vraag stellen waarom je wilt deelnamen aan een beurs en waarom beursdeelname het juiste markering instrument is om je bedrijfsdoelstellingen te helpen realiseren. Natuurlijk kan het zo zijn dat door deel te nemen aan een beurs je de diensten of producten van je bedrijf en je bedrijf zelf onder de aandacht kunt brengen. Het gaat je wel tijd, geld en energie kosten, maar een goed voorbereide beursdeelname kan rendabel zijn voor jou. Daarom geven we zeven goede renden om wel met een stand op bedrijfsbeurzen te gaan staan.
1. Contact leggen met potentiële nieuwe klanten
Net zoals jij met een doel naar een beurs gaat, gaan ook bezoekers en andere bedrijven met een doel. Allemaal zijn ze op zoek naar aansluiting bij hun werkzaamheden of interessegebieden. Ze gaan met open vizier en zijn bereid met iedereen een praatje aan te knopen als er de potentie zit om zaken te kunnen doen. Daarom is een bedrijfsbeurs een uitstekende plek om contact te leggen met potentiële nieuwe klanten voor jouw bedrijf, en wellicht ook potentiële nieuwe medewerkers of leveranciers. Een unieke bron voor prospects dus.
2. Huidige contacten warm houden
Het ligt voor de hand dat je op een beurs ook bestaande relaties treft. Dit gebeurt dan in een andere setting dan gebruikelijk, wat de ruimte biedt om op een wat minder zakelijke en doelgerichte manier contact met elkaar te hebben. Het is een goede gelegenheid om elkaar beter en op een andere manier te leren kennen, maar wellicht ook om afspraken te maken of elkaar persoonlijk een uitnodiging aan te reiken. Tip: zoek je relaties snel op, zodat je de rest van de dag alle tijd hebt voor prospects.
3. Effectiever middel dan koude acquisitie
Als bedrijf ben je vaak op zoek naar nieuwe klanten. Om deze te vinden is nog niet zo gemakkelijk. Vooral wanneer je aangewezen bent op koude acquisitie, het vanuit het niets contact opnemen om te kijken of er mogelijk oren is naar jouw producten of diensten. Het rendement hiervan is doorgaans laag ten opzichte van de tijd en moeite die erin gestoken worden. Op een beurs kun je persoonlijk contact leggen en komt iedereen met een doel, dus is de kans op succes groter.
4. Goed moment om een nieuw product of dienst te introduceren
Een beurs is een uitstekend middel om je als bedrijf te presenteren, maar zeker ook om demonstraties te geven. Grijp je beursdeelname dan ook aan om een nieuwe dienst of een nieuw product te introduceren, en richt je stand hier helemaal op in. Zo kun je er de aandacht op vestigen van een belangrijk deel van je doelgroep, en je kunt gebruik maken van de feedback die je er ter plekke op krijgt.
5. Bestaande dienst of product demonstreren
Het hoeft natuurlijk niet per se een nieuw product of nieuwe dienst te zijn die je demonstreert op de bedrijfsbeurs. Je kunt ook bezoekers de gelegenheid bieden om ter plekke jouw product of dienst te ervaren. Zie het als een uitgebreide reclamespot voor een geïnteresseerd publiek.
6. Werken aan je naamsbekendheid
Kies je de juiste beurs, namelijk een met veel bezoekers, dan is dat een uitstekend moment om aan je naamsbekendheid te werken. Daar hoef je mensen helemaal niet voor te spreken, want je hebt een stand waar vele bezoekers voorbij trekken en je zorgt er dan voor dat jouw bedrijfsnaam duidelijk in beeld is. Daarnaast communiceert de beursorganisatie ook welke bedrijven er deelnemen, waardoor je ook al onder de aandacht komt.
7. De strijd aangaan met je concurrentie
Het ligt voordehand dat je op een bedrijfsbeurs ook concurrenten gaat tegenkomen. Ter plekke kun je dus de strijd om de prospects voeren. Daarom zorg je voor een goede eerste indruk en doe je je best om meer en beter op te vallen dan je concurrenten, zodat potentiële klanten meer zien in een samenwerking met jou dan met je concurrent.