Zeker in deze tijd waarin het internet en sociale media hoogtij vieren, gaan trends gemakkelijk rond. Natuurlijk hadden we vroeger absoluut ook trends, maar nu lijken het er meer te zijn en verspreiden ze zich vliegensvlug. Als ondernemer kun je je afvragen of je daar iets mee moet. Inspelen op trends kan je namelijk zakelijk voordeel opleveren. Maar is dat ook altijd zo? Of met andere woorden: wanneer moet je wél inspelen op een trend als bedrijf en wanneer niet? Dat bespreken we in dit artikel.
Wanneer wél inspelen op een trend?
Je kunt je voordeel doen met trends door erop in te spelen als bedrijf. Er zijn bepaalde voorwaarden aan te stellen om te bepalen wanneer je dat moet doen. We zetten ze op een rijtje:
Het is relevant voor je doelgroep
Belangrijk is dat je enkel inspeelt op een trend is als deze relevant is voor je doelgroep. Als de trend aansluit bij de behoeften, waarden of interesses van jouw klanten of beoogde klanten, dan kun je er zeker zakelijk voordeel uithalen in plaats van je (potentiële) klanten ermee vervreemden. Voorwaarde is wel dat je goed op de hoogte bent van je doelgroep en wat ze beweegt en interesseert.
De trend heeft potentie voor de lange termijn
Sommige trends zijn duidelijk iets wat kortstondig populair gaat zijn en daarna weer verdwijnt. Dat noemen we dan een hype. Als je moet investeren om bij de trend aan te raken, kun je je echter beter richten op relevante trends die potentie hebben voor de lange termijn. Zoals trends die kunnen uitgroeien tot blijvende gedragsveranderingen, zoals op het gebied van gezondheid, duurzaamheid of technologie (bijv. AI).
Het past bij je merkidentiteit
Een belangrijke voorwaarde is dat de trend matcht met jouw merkidentiteit. Een mismatch kan namelijk nadelige gevolgen hebben, terwijl het inspelen op een trend die past bij jouw kernwaarden en merk je zakelijke positie juist kan versterken. Leg het dus goed langs de meetlat om te bepalen of het een match of een mismatch is.
Je kunt er concurrentievoordeel uit halen
Een goede reden om in te spelen op een trend, is omdat het je concurrentievoordeel oplevert. Ben jij actief in een niche waar de trend in kwestie nog niet breed is opgepikt? Dan heb je een instrument in handen om je te onderscheiden en een betere positie in de markt in te nemen. Ben je er niet als eerste bij? Als de trend in de markt wordt om de trend over te nemen, dan zal je moeten volgen om concurrerend te blijven.
Wanneer níet inspelen op een trend?
Niet iedere trend is het waard om op in te spelen. Sommige kunnen zelfs meer schade toebrengen dan voordeel opleveren voor jouw bedrijf. Daarom zetten we enkele situaties op een rijtje waarin je beter niet kunt meegaan in een trend.
Mismatch met je doelgroep
Een trend die niet relevant is voor jouw klanten, is alleszins niet de moeite waard om op in te spelen. Sterker nog, het kan je geloofwaardigheid mogelijk zelfs schaden. Stel je voor dat een advocatenkantoor zich ineens stort op TikTok-dansjes zonder dat er een duidelijke link is met hun diensten. Dat komt dan waarschijnlijk misplaatst en onprofessioneel over.
Korte levensduur
Sommige trends zijn vluchtige hypes die in een mum van tijd weer verdwijnen. Dat is vaak het geval bij zaken zoals virale memes of populaire video’s. Hoewel het leuk kan zijn om wel aan te haken mits het niet enorm mismatcht met je merkidentiteit, moet je wel overwegen of het niet te veel tijd of geld kost om hierin mee te gaan en of dat je investering al achterhaald is tegen de tijd dat je aangehaakt bent. Je kunt je beter richten op trends met een langere levensduur en meer impact.
Risico op reputatieschade
Niet alle trends passen zogezegd bij de waarden of het imago van jouw merk. Wees hier heel voorzichtig mee, want het meeliften op een controversiële beweging of een trend kan een averechts effect hebben. Onderschat je doelgroep niet: klanten prikken gemakkelijk door onechtheid heen, en dat kan dan vervolgens leiden tot negatieve reacties of zelfs verlies van vertrouwen in jouw merk. En dat is natuurlijk precies het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken.
Te grote aanpassingen nodig
Soms vraagt het aanhaken bij een trend om ingrijpende veranderingen in je producten, diensten of zelfs je gehele bedrijfsvoering. Ga hier wijs mee om: als die aanpassingen niet volledig passen bij je strategische doelen of als de kosten te hoog zijn, kun je de trend in kwestie beter maar laten schieten. Overweeg daarbij ook de tijd die nodig is om de veranderingen door te voeren, want tegen de tijd dat jij zo ver bent, kan de trend al over zijn.
Oververzadiging in de markt
Zijn jouw concurrenten al volop op de trend ingesprongen? Dan weet je in ieder geval zeker dat je jezelf er niet meer mee kunt onderscheiden. Jouw deelname aan de trend voegt dan weinig nieuws toe. Als die deelname niet noodzakelijk is om relevant te blijven, richt je dan wellicht op een alternatieve invalshoek of een niche die nog niet helemaal verzadigd is.
Met andere woorden: niet iedere trend is daadwerkelijk een kans. Blijf kritisch en weeg trends altijd goed af op zaken als relevantie en toegevoegde waarde. Daarmee voorkom je dat je onnodig investeert in iets wat niet past bij jouw bedrijf of klanten of je bedrijf zelfs schade kan doen. Soms is het beter om een trend waar te nemen maar aan je voorbij te laten gaan en je in plaats daarvan te richten op waar je wel écht het verschil kunt maken.