Tenzij je zzp’er bent, ben je als ondernemer zonder personeel nergens. Personeel zorgt ervoor dat het werk dat gedaan moet worden om jouw bedrijf in stand te houden en te laten groeien gedaan wordt. Je kunt het immers niet allemaal zelf doen. Maar we leven inmiddels in het tijd waarin het personeel niet meer voor het oprapen ligt. Het wordt steeds moeilijker om je vacatures ingevuld te krijgen, en werknemers stappen ook sneller over naar een andere baan dan vroeger het geval was. Dat betekent dat je als ondernemer en als bedrijf veel tijd kwijt kunt zijn aan het vinden van personeel om alle plekken ingevuld te krijgen. Tenzij je daar specifiek personeel voor in dienst hebt, is het goed voor te stellen dat deze taak behoorlijk afleidt van je kerntaken. Gelukkig bestaat er de mogelijkheid om het werven van personeel uit te besteden aan een recruitmentbureau. Wat is het voordeel van het gebruikmaken van een recruitmentbureau?
Speciale expertise van werving en de arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt is gecompliceerd. Dart was hij al, maar nu meer dan ooit. Personeel werven is al een vak op zich, maar het is er alleen maar lastiger op geworden. De expertise die jij niet bezit op dit gebied, bezitten recruiters wel. Niet alleen weten ze talent te vinden, ze beschikken ook over diepgaande kennis van de arbeidsmarkt en begrijpen wat er in verschillende sectoren geëist wordt. Met deze expertise is een recruitmentbureau in staat om snel en overtuigend te identificeren welke kandidaten het beste passen bij de behoeften van jouw bedrijf.
Tijd overhouden en kosten besparen
Het wervingsproces kan tijdrovend zijn, zeker omdat je ook al tal van andere verantwoordelijkheden hebt. Je moet vacatures opstellen en plaatsen, cv’s screenen, sollicitatiegesprekken voeren en administratief werk afhandelen. Dat vergt allemaal veel tijd en moeite. Wanneer je je deze taken uit handen laat nemen door een recruitmentbureau, kun je je zelf concentreren op het runnen van je bedrijf en je kerntaken. Natuurlijk vereist het inschakelen van een recruiter een investering, maar op de lange termijn kan het juist kostenbesparend zijn. Niet alleen omdat het jou en eventueel ook personeel tijd scheelt, maar ook omdat het vinden van de juiste kandidaat de productiviteit kan verhogen en de kosten van een verkeerde aanstelling vermindert.
Recruitmentbureau heeft groter en diverser kandidatenbestand
Recruiters hebben vaak toegang tot een groter en diverser kandidatenbestand dan jij zelf hebt. Ze maken gebruik van allerlei verschillende bronnen en technieken om potentiële kandidaten op te sporen voor jouw vacature. Dit vergroot de kans om hooggekwalificeerde kandidaten aan te trekken die misschien vanzelf reageren op een standaard vacature. Daarnaast hebben recruiters vaak relaties met passieve kandidaten die al een baan hebben en momenteel niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar wel openstaan voor de juiste gelegenheid.
Sneller nieuw personeel vinden
Door hun expertise en netwerk kunnen recruiters het wervingsproces aanzienlijk versnellen. Ze weten waar ze moeten zoeken, hoe ze kandidaten kunnen benaderen en hoe ze snel tot de kern van een sollicitant kunnen komen. Dit leidt tot een snellere invulling van vacatures. Dat is in het bijzonder belangrijk voor kritieke posities die direct impact hebben op de bedrijfsvoering. Sneller werven betekent ook minder tijd waarin je bedrijf zonder essentiële vaardigheden en kennis zit. Ook in daarin geldt dat tijd geld is.
Betere screening
Een recruitmentbureau biedt een objectieve blik tijdens het selectieproces. Ze kunnen onbevooroordeeld naar kandidaten kijken en een objectieve beoordeling geven van hun vaardigheden en geschiktheid voor de functie. Dit helpt om vooringenomenheid en subjectiviteit te verminderen, zodat je een eerlijker en effectiever wervingsproces krijgt. Bovendien hebben recruitmentbureaus de ervaring en tools om diepgaande screenings en assessments uit te voeren, waardoor je meer dan ooit zeker kunt zijn van de kwaliteit avan de kandidaten.
Strategisch advies van een recruitmentbureau
Wat vaak over het hoofd gezien wordt als men denkt aan recruiters, is het strategisch advies dat ze veelal te bieden hebben aan ondernemers. Een recruitmentbureau kan je om te beginnen adviseren over de beste wervingsstrategieën en markttrends. Maar ze kunnen je ook helpen bij het ontwikkelen van een aantrekkelijk werkgeversmerk, wat in deze tijd heel belangrijk is. Daarnaast kunnen ze je advies geven voor het verbeteren van je sollicitatieprocedures én het optimaliseren van je personeelsplanning. Dit strategisch advies kan van zeer grote waarde zijn, vooral als je een groeiend bedrijf hebt en je wervingsprocessen wilt professionaliseren en versterken.
Als je nu alles op het gebied van HR nog in eigen hand probeert te houden, stap dan een keer over je eigen schaduw heen en schakel een recruiter in om personeel te werven voor je. Dat kan je leven een stuk makkelijker maken én ervoor zorgen dat je beter personeel vindt. Uiteindelijk is dat van groot belang voor je bedrijf, dus als dat dan wat geld moet kosten, is het dat meer dan waard. Ondertussen kun jij je gewoon met je kerntaken bezighouden, dus wat wil je nog meer?