Image default
Marketing Ondernemen Tips

Wat is er nodig voor een goede Ads strategie?

Een succesvolle Google Ads campagne begint met een goede Ads strategie. Je moet immers van tevoren doelen bepalen en kansen inschatten. Dit maakt het ook veel makkelijker om resultaten te meten. In dit artikel nemen we je mee in een aantal stappen die je moet zetten voor een succesvolle Ads strategie, en dus Ads campagne. 

Doelen bepalen

Het startpunt van een Google Ads campagne is het kiezen van een doel. Stel jezelf de vraag: “Wat wil ik met deze campagne bereiken?” Om je daarbij te helpen, beschrijven we de vijf basisdoelen volgens Google: 

  • Klanten rechtstreeks een actie laten uitvoeren op je website (focus op conversie)
  • Meer verkeer naar je website genereren (focus op meer klikken)
  • Merkbekendheid vergroten (focus op veel vertoningen, bijvoorbeeld in Google’s Display Netwerk)
  • Het aantal interacties van je video-advertentie vergroten (focus op bieden per weergave (CPV))
  • De product- of merkoverweging vergroten (per CPV of via Display Netwerk)

Vervolgens bepaal je welk doel bij welke biedstrategie past: 

  • Meer naamsbekendheid/zichtbaarheid: doelvertoningspercentage
  • Hoger bezoekersaantal op website: klikken maximaliseren
  • Meer sales of leads: conversie maximaliseren
  • Hogere omzet: conversiewaarde maximaliseren
  • Gezond groeien/beter rendement: doel-CPA
  • Beter rendement: doel-ROAS

Kansen inschatten 

Naast het bepalen van je doelen, is het ook belangrijk dat je je kansen inschat. Je moet immers zelf een dagbudget of een bod bepalen waar Google vervolgens voor jou mee aan de slag gaat. Hiervoor is het klikaandeel een belangrijke raadgever. 

Google zegt hierover: “Het klikaandeel is het geschatte aandeel van alle haalbare klikken die je hebt ontvangen. Deze statistiek is alleen beschikbaar voor campagnes in het zoeknetwerk en Shopping-campagnes. Als je 60 kliks hebt ontvangen en het klikaandeel 60% is, had je naar schatting nog eens 40 kliks kunnen ontvangen als je meer extensies, hogere biedingen of een hoger budget had.” 

Het is een schatting die wordt bepaald aan de hand van alle veilingen die hebben geleid tot een weergave van jouw advertentie of veilingen waarin jouw advertentie wel concurrerend was maar géén weergave opleverde.

Resultaten meten

Resultaten meten

Het instellen van een budget en het bepalen van een bod is slechts een schatting. Daarom is het belangrijk om constant je resultaten te meten. Alleen dan weet je of jouw advertentie een succes is of dat je moet bijsturen. Hiervoor adviseren we je om je Google Ads te koppelen aan je Google Analytics als je je campagne opstelt. 

Je resultaten meten, kun je doen aan de hand van een aantal factoren: 

  • Return on investment (ROI): door dit te meten kun je bepalen of het geld dat je aan een specifieke Google Ads campagne uitgeeft ook de gewenste resultaten oplevert. 
  • Merkbekendheid meten: dit kun je meten aan de hand van ‘vertoningen’, ‘klantbetrokkenheid’ en ‘bereik & frequentie’. 
  • Verkeer naar website: dit kun je meten aan de hand van het aantal kliks naar je website en de CTR. 

Blijf ondertussen goed de prestaties van de zoekwoorden in je campagne analyseren. Presteren termen niet goed genoeg? Dan kun je ze uitsluiten bij je volgende campagne. 

Veel succes met het opzetten van jouw Google Ads strategie! 

Related posts

Marktonderzoek doen: waar moet je je in verdiepen?

Dion

Waarom kiezen voor meer BHV’ers op de werkvloer

Danny Bijl

Meer beweging tijdens het werk, 5 praktische tips!

Mathijs

Leave a Comment