Zeggen dat niet alle mensen hetzelfde zijn is een open deur intrappen. Logischerwijze geldt eenzelfde redenering dan toch ook voor ondernemers? Sterker zelfs: er zijn niet minder dan 6 verschillende types ondernemers die we kunnen onderscheiden op de markt. Daarbij kan het wel een van belang zijn zelf een idee te hebben tot welke categorie jij nu behoort. Ieder verschillend type komt immers met zijn eigen sterktes en valkuilen.

1. De ontplooiers

Ontplooiers zijn meteen de grootste groep ondernemers. Als je een ontplooier bent denk je vooral toekomstgeoriënteerd en komt veel van de motivatie uit jezelf en niet zozeer externaliteiten. Waar komt de term ontplooiers vandaag vraag je jezelf af? Dat moet je niet al te ver zoeken: ontplooiers zoeken naar zelfontplooiing en hechten veel waarde aan sociale contacten en plezier in het werk. Waar zit dan de valkuil vraag je jezelf af? Nou, nergens eigenlijk buiten dat veel ontplooiers zich al te rap tevreden tonen met gematigd succes.

2. De pragmatici

Zoals de naam al zegt zijn pragmatici bijzonder pragmatisch ingestelde mensen. Dit zijn harde, nuchtere werkers die een liefde voor het vak heeft en zich sterk emotioneel verbonden voelt met de zaak. Dat betekent dan ook dat de klanten centraal staan en dat de pragmaticus geen echte trendsetter is. Dat wilt niet zeggen dat je als pragmaticus niet open staat voor nieuwe dingen maar veelal zijn ze trendvolgend. Typisch aan de pragmatici is zichzelf ook overwerken.

3. De experts

Experts zijn eigenlijk de arrogantjes van de bende. Experts zijn geen teamplayers: als expert doe je het liefst alles zelf want jij kan het toch beter. Dat zorgt ook wel voor een grote gedrevenheid en een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Een expert houdt van vernieuwing en up to date blijven. Een negatief puntje dan? Delegeren valt moeilijk en dat komt zowel je eigen leven als de zaak niet altijd ten goede.

4. De hoeders

Hoeders zijn relatief conservatieve mensen bij wie iedere zaak in goede handen is. Risico’s schuwend zijn ze trendvolgend en hechten ze veel belang aan normen en waarden. Op het persoonlijk vlak kan dit nogal eens voor problemen zorgen bij de hoeders: ondernemen brengt veel verantwoordelijkheden met zich mee en deze verantwoordelijkheden vallen de hoeders relatief zwaar. Geen wonder dan ook dat het net deze mensen zijn die het meeste trek hebben in werken in loondienst mocht er geen andere optie zijn.

5. De jagers

Een jager doet zijn naam alle eer aan en is het archetype van de echte ondernemer. De jager snuffelt en zoekt en omcirkelt de prooi en is vaker wel dan niet een echte innovator, een echte pionier. Als jager ga je immers op zoek naar het gat in de markt en telt succes en status boven alles. Werken in loondienst? Ik dacht het niet! De jager loopt liever vijf keer tegen de muur dan ooit dat te moeten doen.

6. De einzelgängers

De einzelgängers ondernemen omdat ze houden van de vrijheid ervan. Omdat ze dan aan niemand verbonden zijn. Al de rest? Dat is eigenlijk niet zo belangrijk. Veel geld en status doet hen dan ook weinig. Op zakelijk vlak vermijden ze het liefst ook elk risico: waarom een werkend recept veranderen?

En vertel eens, welk type ondernemer ben jij?

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply