Nederland kent inmiddels meer dan 1 miljoen ondernemers zonder personeel. Dit betekent dat deze groep ondernemers zich t.o.v. elkaar moeten onderscheiden. In de huidige tijd van digitalisering wordt een website snel genoemd. Maar een website voor zzp ‘er moet door één man worden terugverdiend. Wanneer moet je nu wel of niet investeren in een website? We benaderen dit vanuit de vier P’s van de marketing.

Product

Het is belangrijk om te weten wat je product is. Is het een eigen product waarvan de opbrengst het resultaat van de onderneming bepaald? Of verhuur je jezelf op urenbasis? In het eerste geval ligt een website voor de hand. Je kunt zorgen dat mensen je product online vinden. Vervolgens kun je de website wellicht uitbreiden met een webshop. Hiermee kun je effectiever werken. De webshop neemt contact momenten met de klant van je over. Lever je een dienst waarbij je afhankelijk bent van je netwerk? Dan is de kans klein dat de website zich terugverdiend.

Prijs

Prijstechnisch gezien is het niet moeilijk of een website voor zzp ‘er lonend is. Een eenvoudige website kost (over een periode van 2 jaar) tussen de € 50,- en € 100,- per maand. Verkoop je meer dan honderd producten per maand, dan kost het dus tussen de 5 en 10 ct. per product. Maar als je maandelijks maar 5 producten verkoopt, dan is het dus € 10,- of € 20,- per product. Verkoop je een dienst? Dan kun je dezelfde berekening maken.

Plaats

Lever je uitsluitend in de regio, en past dat in de doelstelling van de onderneming? Want als het je ambitie is om buiten je regio te leveren, bereikt een website meer mensen dan jij zelf kan doen. Maar in je eigen buurt waar je iedereen kent, en iedereen jou, is een website niet de geschikte manier om deze mensen te benaderen. Dit is wel afhankelijk van wat je wilt promoten.

Promotie

Als je een range aan producten verkoopt, kan een website overzicht bieden. Veel ondernemers ervaren dat je eigen netwerk je kent als degene die… En dan hebben ze onthouden waar je mee begonnen bent. Als je inmiddels veel meer doet, of zelf wat anders, dan kan een website voor zzp`er duidelijkheid bieden. Wil je bepaalde producten of diensten (tijdelijk) goedkoper aanbieden? Dan kun je adverteren, maar met een website achter de hand, kun je alle relevante zaken benoemen.

Website voor zzp ‘er

Als je de bovenstaande zaken voor je eigen onderneming bent nagegaan, weet je of een website voor jou relevant is. Is het voor jou niet perse nodig? Dan kan een website ook meerwaarde bieden op een ander gebied. Stel je bent ergens op een klus en mensen zien je bedrijfsnaam, dan willen ze wellicht in contact komen. Dan is het goed als je online wordt gevonden. Daarnaast kan een website je professionaliteit verhogen. Dit kan doorslaggevend zijn voor klanten om voor jou te kiezen.

Het blijkt maar weer dat het belangrijk is dat weet wat je doel is. Met dit in je achterhoofd kun je naar je product of dienst kijken. Met de bovenstaande afwegingen kun je bepalen of een website voor zzp ‘er wat voor jou is.

Share.

About Author

Met mijn bedrijf, Sparringpartner Stout, help ik kleine ondernemingen met het structureren en optimaliseren van de onderneming. Dit onder het motto: “Jij de inhoud, ik de randzaken”. Ik word blij van het resultaat van een verandering, waarbij de ondernemer nauwelijks meer tijd hoeft te stoppen in randzaken.

Leave A Reply