Image default
Uncategorized

Welke relatiegeschenken zijn echt achterhaald?

De klassieke relatiegeschenken worden nog immer geschonken, maar het effect hiervan is tegenwoordig vrij minimaal, een uitzondering daargelaten. Een gebrek aan originaliteit is hiervan zeker een oorzaak, evenals het feit dat het vaak niet gaat om een geschenk dat is afgestemd op de ontvanger. Stem je het wel daar op af, dan is de kans veel groter dat het relatiegeschenk de ontvanger zal bijblijven. Luxe relatiegeschenken doen het vaak goed, maar de waarde is niet per se doorslaggevend. Originaliteit is belangrijker. Wees niet het zoveelste bedrijf met hetzelfde geschenk. Dat gezegd hebbende, kun je alsnog met originele maar te goedkope relatiegeschenken de plank flink misslaan. Ook is het belangrijk is dat het geschenk bij jouw bedrijfsvoering past. Geef als advocatenkantoor geen petten als relatiegeschenk, want dat misstaat compleet. Om je te helpen, hebben we een lijstje gemaakt van klassieke relatiegeschenken die in ieder geval écht achterhaald zijn.

Pennen

Pennen met het logo van je bedrijf kunnen eigenlijk niet meer door voor relatiegeschenk. Niet alleen worden pennen steeds minder gebruikt, maar het voelt ook als een goedkoop en afgezaagd geschenk om te krijgen. Daarnaast is het maar al te duidelijk dat je er vooral je bedrijf mee hoopt te promoten.

Sleutelhangers

De sleutelhanger die iemand aan zijn sleutelbos heeft hangen, zegt iets over de persoon zelf. Meestal is het iets wat de persoon zelf leuk vindt. Een sleutelhanger met jouw bedrijfslogo maakt dan ook weinig kans op een plaats aan de sleutelhanger van de meeste ontvangers. Een relatiegeschenk geen dat de prullenbak in verdwijnt is onzinnig.

Buttons

Buttons zijn niet leuk. Je hoeft niet te verwachten dat jouw klant rond gaat lopen met een button van jouw bedrijf. Daarnaast is het wat al te goedkoop en gaat jouw klant zich geheid niet serieus genomen voelen als hij van jou buttons krijgt.

Notitieblokjes

Notitieblokjes zijn nog steeds best handig om te hebben, hoewel veel mensen overgestapt zijn op het bijhouden van notities op hun smartphone. Maar het is geen origineel cadeau, zeker niet omdat het in veel gevallen gaat om een notitieblok met het bedrijfslogo van de schenker.

USB-sticks

Hoewel we tegenwoordig met WeTransfer een heel eind kunnen komen wat betreft het verplaatsen van data, zijn USB-sticks nog steeds wel erg praktisch. Het is zo’n item waarbij het de ontvanger weinig kan schelen dat jouw bedrijfslogo erop staat. Liever een gratis USB-stick dan er zelf een moeten kopen. Maar het probleem is dat de USB-stick al jaren gegeven wordt door veel bedrijven en dat er dus geen sprankje originaliteit meer van uitgaat.

Kalenders

Kalenders met bedrijfslogo zijn in de regel lelijk. Bovendien hebben mensen doorgaan maar één kalender per huishouden nodig en ben jij vast niet de enige die met het idee gekomen is om kalenders uit te delen als relatiegeschenk.

Bekers

Hoewel een beker een redelijk neutraal cadeau is, is het vooral al lang niet meer origineel. Er zijn in het verleden al zoveel bedrukte beker weggegeven dat iedereen de kast er inmiddels wel mee heeft vol staan. Bovendien hebben mensen al een favoriete beker die ze het liefst gebruiken, en dit gaat waarschijnlijk niet verdrongen worden voor de beker die jij cadeau wilt geven.

Pet

Hoewel een pet best handig kan zijn wanneer iemand op zomervakantie gaat, zijn er weinig mensen die van plan zijn om voor joker te lopen met een lelijke pet. Als mensen al een pet willen dragen, dan is het er doorgaans een waar ze ook de straat mee op durven. Het is immers onderdeel van het outfit van diegene. Een pet is overigens, zoals we in de intro al stelden, een voorbeeld van een relatiegeschenk dat ongepast kan zijn bij bepaalde soorten bedrijven.

Wijn

Er is natuurlijk niet zoveel mis met geven van een fles wijn. De meeste mensen kunnen dat nog steeds waarderen als geschenk, hoewel het geen kwaad kan om te informeren of de klant in kwestie überhaupt wijn drinkt. Zo niet, dan geef je een cadeau dat niet afgestemd is op de ontvanger, en dat maakt niet zo’n goede indruk. Maar valt wijn wél in de smaak, dan is het origineler om een fles wijn te geven met een gepersonaliseerd etiket. Dat blijft veel meer bij en getuigt meer van het feit dat je er wat moeite in gestoken hebt.

Related posts

Voor- en nadelen van bedrijfskleding

Dion

Uw IT apparatuur beheren

Danny

Jezelf specialiseren als ondernemer

Danny

Leave a Comment