Bedrijven kunnen verschillende social media inzetten om hun boodschap en belofte kenbaar te maken. Ook kan social media erg handig zijn voor de vindbaarheid van de onderneming, maar je kunt de kanalen ook inzetten om de (potentiële) klanten te bereiken. Je kunt het niet alleen op de social media kanalen vinden, maar hen ook aan jouw bedrijf binden. Het hangt af van jouw bedrijfsdoel welke social media kanalen handig zijn om in te zetten, ook is het belangrijk om te kijken op welke manier de doelgroep bereikt kan worden. Het afstemmen van de contentplanning op de behoefte van de doelgroep is daarom een must. Welke social media kanalen zet jij in voor jouw onderneming?

Doelstelling formuleren voor op social media

Wat wil je graag met jouw onderneming bereiken? En hoe kan het inzetten van social media bijdragen aan dit doel? Door na te denken over een concrete doelstelling voor op social media, kan je hier ook een activiteitenlijst voor opzetten en beoordelen of je dichterbij jouw doelstelling komt. Je kunt meetbaar en inzichtelijk maken of jouw doel wordt behaald in de beoogde periode. Je kunt verschillende doelstellingen formuleren. Denk aan het informeren van de klanten over het assortiment of simpelweg het bestaan van de onderneming, het generen van bereik of het vergroten van de naamsbekendheid. Ook kan verkoop een concrete doelstelling zijn of om de klant te inspireren met content over het huidige assortiment. De doelgroep alvast lekker maken voor producten die gaan verschijnen kan ook een mooi doel zijn; zo kan je de klant steeds meer aan je binden en kijken zij uit naar de lancering. Door regelmatig de content te herhalen, ben je vaker top of mind. De kracht van herhaling draagt bij aan de conversie.

Welk kanaal (of kanalen) krijgt de focus?

Keuzes maken is belangrijk bij het bepalen van de strategie. Door af te bakenen welke content op welk kanaal geplaatst wordt, kan je doelgerichter de klant benaderen. Waar zit de klant? Is de klant voornamelijk op Facebook, Instagram of LinkedIn actief? Deze kanalen hebben elk een andere invalshoek. Facebook richt zich bijvoorbeeld meer op het vriendschappelijke en de verbinding tussen elkaar. Instagram speelt in op het beeld; passende afbeeldingen en foto’s publiceren met tegenwoordig ook links waarop geklikt kan worden. LinkedIn is een zakelijk kanaal en vraagt om een andere specifieke benadering. Wanneer je je focust op een kanaal, kan het groeien door jouw aandacht. Maak keuzes welk kanaal relevant is en focus je op de content voor dit social media platform.

Welke (potentiële) klant wil je bereiken via het kanaal?

Voordat je de keuze kunt maken welke social media kanalen relevant zijn, is het eigenlijk belangrijk om nog even een stap terug te nemen. Heb je de doelgroep wel bepaalt? Wie is jouw (potentiële) klant en waar interesseert deze klant zich in? Waar is deze persoon vindbaar? Op basis van deze informatie kan je keuzes maken om wel of niet een platform in te zetten zodat deze klant bereikt kan worden.

Welke content sluit goed aan op de doelstelling?

Nadat de klant is bepaald, de keuze voor het platform is gemaakt en er een doelstelling is geformuleerd, komt het belangrijkste van social media aan bod. Het vullen van het kanaal met relevante content. Door middel van een brainstormsessie met een social media specialist kan er allemaal leuke, interessante en relevante content worden bedacht die de klant zal raken. Vervolgens worden de bedachte onderdelen omgebogen tot posts die geplaatst kunnen worden op een bepaalde dag of in een bepaalde periode. Om hier overzicht en structuur in aan te brengen, maak je gebruik van een contentplanning. Hier zie je op een toegankelijke manier wanneer er een post gepubliceerd wordt, wat ermee bereikt is en welke doel er achter deze boodschap zit. Bedenk daarom eerst goed wat je precies wilt bereiken, voordat je willekeurige social media kanalen vult. Veel succes!

Share.

About Author

Leave A Reply