Image default
Lifestyle Personeel

Welke types herken jij op de werkvloer?

We brengen een groot deel van onze tijd door met onze collega’s. Gemiddeld zo’n 40 uur per week, en de extra activiteiten buiten werk om zijn dan nog niet meegeteld! De meeste medewerkers leer je op zeer persoonlijk niveau kennen. Geen wonder dat hierdoor wel eens de nodige ergernissen ontstaan. Hoog tijd om dit gedrag eens kritisch onder de loep te nemen en in kaart te brengen. Zo voorkom je niet alleen onnodige irritaties, maar bespaar je jezelf en de ander een hoop energie. Energie die je beter kunt gebruiken voor een leuke opdracht, het behalen van een deadline of het voeren van een goed gesprek. Omschrijft een van de volgende typetjes een van jouw collega’s ten voeten uit? Ontdek dan direct hoe je hun storende gedrag de das om doet, terwijl je tegelijkertijd de sfeer op de afdeling verbetert! Klinkt als een win-win situatie, toch? 

  1. Praat wat af

Even overleg over werk of het weekend: dit is uiteraard geen probleem. Maar sommige collega’s weten echter van geen ophouden! Dit kan heel gezellig zijn, maar soms moet je echt weer aan de slag. De kans is groot dat de betreffende persoon niet in de gaten heeft dat hij of zij veel praat. Gelukkig zijn er een aantal slimme trucjes om deze persoon het zwijgen op te leggen. Hoe? Gewoon aangeven dat je echt weer aan het werk moet! Stel bijvoorbeeld voor om in de pauze of na werktijd een keertje gezellig bij te kletsen, in plaats van allemaal tijdens de pauze weg te duiken in jullie telefoonhoesjes. Een andere optie is om gewoon met een koptelefoon op te werken of het oogcontact te verbreken en door te typen tijdens het gesprek. Op deze manier zal deze persoon waarschijnlijk wel begrijpen dat je op dit moment even geen aandacht hebt.

  1. Slechte timing

Ieder persoon heeft zijn eigen ritme. Daarom is het erg prettig wanneer er binnen het bedrijf ruimte is om hier de werktijden op aan te passen. Het is dan wel zo prettig als mensen zich ook daadwerkelijk aan deze werktijden houden! Collega’s die zich verslapen behoren tot een van de grootste ergernissen op de werkvloer. Vooral wanneer ze keer op keer met de grootste smoesjes op de proppen komen. Niet alleen is het erg storend wanneer iemand te laat binnen komt, het is ook nog eens oneerlijk tegenover de andere werknemers. Echt voorkomen doe je dit natuurlijk nooit, maar onderling zijn wel afspraken te maken over het te laat komen, of manieren te bedenken om dit te verminderen. Bijvoorbeeld na drie keer trakteren, of afspreken dat de persoon deze gemiste tijd op een ander moment gewoon inhaalt. Het klinkt misschien een tikje kinderachtig, maar het helpt wel!

  1. ‘Ga je weer?’

We hebben allemaal wel een collega die denkt overal iets van te moeten zeggen. Vat deze opmerkingen nooit persoonlijk op! Besef dat dit commentaar voornamelijk iets zegt over deze persoon zelf en zijn of haar tekortkomingen. Zo kan het voortkomen uit jaloezie of boosheid. Door te achterhalen wat deze motieven zijn, kun je veel gemakkelijker door deze opmerkingen heen kijken en het van je af laten glijden. Maakt de persoon in kwestie regelmatig dezelfde opmerking? Zorg dan dat je een speelse comeback klaar hebt, zodat diegene eens mooi op zijn plek wordt gezet.

  1. De lolbroek

Zout in je koffie, een muis die ineens niet meer werkt, Belkin accessoires van je smartphone verstoppen, verwisselde printers. Ja hoor, de grote lolbroek is weer aan het werk geweest. Ging hij of zij maar eens echt aan het werk, in plaats van continue geintjes uit te halen met de ander. Een keertje moet kunnen (op 1 april bijvoorbeeld) maar de rest van het jaar is het toch echt tijd om serieus aan de bak te gaan. Dit gedrag is pure tijdverspilling, bovendien kan het op den duur behoorlijk gaan knagen aan het vertrouwen in de mensen waarmee je samenwerkt. Wanneer dit gedrag de spuigaten uitloopt is het hoog tijd om deze persoon hierop te wijzen. Deze persoon terugpakken heeft een averechts effect: grote kans dat deze collega alleen maar uit is op extra aandacht. Door deze persoon in het middelpunt van de belangstelling te zetten is zijn of haar doel direct bereikt!

  1. Het moederlijke type

Hoogzwanger of net bevallen: moeders op de werkvloer weten vaak van geen ophouden over het wel en wee van hun kleine spruit. En geef ze eens ongelijk! Ze zijn ook ontzettend schattig en er is niets leuker dan alles mee krijgen van de ontwikkeling, maar er moet ook gewoon gewerkt worden. Geef haar een leuk  cadeau, zoals een zelf ontworpen iPhone 5s hoesje met daarop een foto van de kleine, zodat ze gedurende de dag een leuk aandenken heeft. Dit is vanuit de afdeling een leuk gebaar en wellicht brengt het de kersverse moeder een beetje tot rust.

Er zijn ontelbaar typetjes te bedenken én te herkennen. Mensen die luidruchtig bellen of eten, altijd klagen of hardop denken. Ieder mens is anders en dat is maar goed ook! Richt je daarom in de eerste instantie op je eigen gedrag, dan maak je het jezelf een stuk gemakkelijker. Je bent tenslotte niet verantwoordelijk voor het gedrag van andere mensen. Je bent echter wél verantwoordelijk voor hoe je er op reageert!

Related posts

Tekort aan technisch personeel – de oorzaken

Mathijs

Gratis data in de EU en toch ontspannen op vakantie?

Mathijs

Blog beginnen: hoe pak je dit goed aan?

Danny Bijl

Leave a Comment