Image default
Branches Retail Tips

Welkom in de wereld van geurmarketing

Helaas is het nog niet zover dat wij je hier kunnen laten ervaren wat ‘welkom’ echt betekent. Dat je deze titel niet alleen leest, maar dat je jezelf ook werkelijk welkom voelt op deze pagina. Want dat is nou precies wat geurmarketing doet. In de praktijk betekent dit dat een bezoeker zich bij binnenkomst direct welkom en thuis voelt dankzij een subtiele geur die er in jouw bedrijf wordt verspreid. Onze neus beïnvloedt 75% van onze emoties. En het goede nieuws is dat geur niet alleen onze stemming verhoogt, maar ook onze aankoopbeslissingen!

Het geheim van de warme bakker

Weet je waarom bij de warme bakker de broodjes de deur uitvliegen en ze daardoor aan het einde van de middag al niet meer verkrijgbaar zijn? Dat doet de geur van vers brood. Je komt altijd met een gebakje of koekje extra thuis. Dit is wat geur met je doet.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het koopgedrag en de verblijfsduur van klanten stijgt met maar liefst 54% als er een aangename, bij het bedrijf passende geur in je winkel of bedrijf aanwezig is. Daarnaast heeft een passende geur een positieve invloed op het humeur. En als je jezelf welkom en prettig voelt, dan ben je bereid meer geld uit te geven.

Onderstaande afbeelding laat zien waar onze zintuigen toe in staat zijn.

zintuigen geur marketing

Succes kan je nu ook ruiken!

Veel bedrijven en organisaties passen geurmarketing met succes toe zonder dat bezoekers zich hiervan direct bewust zijn. Elke geur heeft zijn eigen kenmerken. Enkele voorbeelden zijn frisse geuren die stimuleren tot actie, bloemengeuren die rustgevend zijn en houtachtige geuren die voor sterk en krachtig staan.

Vandaag de dag zijn er aanbieders op de markt die geurmachines aanbieden met 9.000 verschillende geuren. Hierdoor heb je als gebruiker van de machine altijd de best passende geurbeleving en zullen klanten je automatisch herkennen en herinneren aan de geur. In vaktermen wordt dit een geurlogo genoemd. Overigens bestaan er ook milieuvriendelijke geurbelevingen.

In Nederland zijn er diverse partijen actief op het gebied van geurmarketing. Grote aanbieders/merken in Nederland zijn ScentAir, AllSens en TOPP (Springair).

Stijlvolle reukversterkers

Een geurverspreider of geurmachine wordt op een strategische plek geplaatst, hoog in een ruimte. Bijna jammer, want het design van een geurmachine is eigenlijk te mooi om niet zichtbaar te zijn.

Nog even de kenmerken op een rij:

  • Toepasbaar in ruimtes van 1 tot 5000 vierkante meter
  • Geuren op basis van etherische oliën
  • Veilig voor mens, milieu & dier
  • Verkoopbevorderend
  • Sfeerverhogend

All-in serviceconcept

Bij sommige aanbieders kan je terecht voor een all-in serviceconcept voor plaatsen, navullen en onderhoud aan geurmachines. Afhankelijk van de grootte van de ruimte kan dit al vanaf € 6,- per week, een unieke geur die jouw klanten in de juiste stemming brengt en de omzet doet verhogen.

Related posts

Creatief met het versturen van pakketjes

Danny

8 nuttige planten voor op kantoor

Dion

Kantoor verbouwen? Hier moet je aan denken

Danny Bijl

Leave a Comment