Elke ondernemer zal zich wel eens afvragen of hij echt rendement van zijn marketing inspanningen krijgt. Ook zal hij willen weten of de reputatie en het imago dat hij wil verkrijgen en projecteren wel overeenkomt met de wijze waarop klanten en leveranciers hem ervaren. Het is goed om regelmatig de eigen activiteiten te evalueren en te bepalen of en waar bijsturing gewenst is. Om dat goed te kunnen doen, is het wel zaak dat alle terminologie en definities voor alle betrokkenen helder zijn.

De synergie van offline en online marketing

De laatste decennia hebben veel ondernemingen veel tijd en moeite gestoken in online marketingactiviteiten en dat is logisch. Met online marketing bereik je potentieel veel meer klanten tegen geringere tijds- en financiële inspanningen dan je met zogenaamd ouderwetse marketingtools als flyers en folders kunt doen. Maar is dat wel zo? Met offline marketing instrumenten bereik je potentiële klanten juist op die momenten dat je concurrentie afwezig is of als hun mindset voor jouw boodschap openstaat. Een billboard die ze zien op weg naar huis, bedrukte mokken die ze ’s avonds thuis gebruiken of een elegante presenteermap met jouw logo. Deze zichtbare en voelbare attentie zorgt ervoor dat offline marketing jouw online inspanningen versterkt. Het realiseren van goede offline marketingtools is vakwerk. Online drukkerijen bieden de mogelijkheid om jouw persoonlijke huisstijl digitaal te laten printen. De drukkerij Flyeralarm heeft een groot aantal producten zoals visitekaartjes, stickers en posters die kunnen worden bedrukt met een eigen corporate design.

Corporate indentity en corporate design

Wil je werken aan je imago en je reputatie in de buitenwereld, dan moet je jouw corporate identity goed tegen het licht houden. Je hebt een visie, een missie en een strategie en je weet via welke kanalen en op welke wijze je communiceren wilt. Werken alle bedrijfsactiviteiten en het feitelijke gedrag van je medewerkers aan een versterking van je imago en je reputatie? Dan is je corporate identity een sterke. Zo niet, dan wordt het zaak om je bedrijfsprocessen en je communicatie zo in te richten dat jouw gewenste imago ook dat van je klanten en stakeholders wordt. Een van de middelen die je van dienst kan zijn is een sterk corporate design. Jouw logo, je huisstijl en het kleurgebruik en overzichtelijkheid van je website moet in dienst staan van je corporate identity. Straalt je huisstijl datgene uit wat jij als bedrijf en ondernemer wilt uitstralen? Weet jij wat potentiële klanten verwachten van een modern bedrijf dat voor hen interessant is? Een goede evaluatie van al je inspanningen is cruciaal als je jouw reputatie en je rendement wilt vergroten.

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply