Succesvol ondernemerschap heeft alles te maken met het vinden van je niche. Dat betekent dat je op zoek gaat naar dat stukje waar je ontzettend goed in bent en waar jij je specialisme van kunt maken.

Klein worden maar groot denken

Dat betekent dat je soms zaken, diensten en producten moet afschaffen. Dat lijkt heel eng, omdat je daarmee denkt klanten te verliezen. Toch is het tegendeel al vaak bewezen. Hoe beter je wordt in datgene dat je inspireert en motiveert, hoe meer klanten naar jouw bedrijf zullen toetrekken. Je bent dan namelijk expert in je vakgebied en mensen zullen dan graag van jouw diensten en producten gebruik maken.

Durf werkzaamheden uit te besteden

Als ondernemer weet jij misschien heel goed hoe je een bepaald product aan de man moet brengen, maar ben je veel slechter in het onderhouden van duurzame zakenrelaties. Dan kun jij je het beste bezig houden met de verkoop, terwijl je iemand anders in dienst neemt die de duurzame zakenrelaties onder zijn of haar hoede neemt.

Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de financiële administratie en de boekhouding. Wanneer het je interesse niet heeft en je er ook niet goed in bent, dan kun je deze zaken veel beter uitbesteden aan iemand die er wel gemotiveerd en secuur mee bezig kan zijn.

Vraag om hulp wanneer je dat nodig hebt

Weet je niet goed hoe jij je niche kunt vinden, of ben je er nog niet helemaal achter waar je precies goed in bent? Dan kun je altijd een business coach of loopbaanadviseur inschakelen die je helpt om het meeste effectieve deel van jezelf in te schakelen en zo een sterke ondernemende man of vrouw te worden.

Laat je niet uit het veld slaan, maar durf vooral te groeien en in beweging te blijven!

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Comments are closed.