Image default
Retail

Winkel starten? 5 reality checks ter overweging

Je eigen winkel, het klinkt best leuk en dat kan het zeker ook zijn. Maar is het allemaal rozengeur en maneschijn? Natuurlijk niet. Het is hard werken, risicovol en er moet een goed plan achter zitten. We geven vijf reality checks over het starten van een winkel die je ter overweging kunt nemen voordat je in het diepe springt.

Meer dan een fulltime baan

Het is makkelijk om het ‘winkeltje spelen’ te romantiseren, maar de realiteit is dat het zo lang je nog geen personeel in dienst hebt genomen meer dan een fulltime baan is. Anno 2021 zijn winkels vaak wel zes en soms zelfs zeven dagen per week geopend. Daar komen ook nog koopavonden bij. Naast het helpen van klanten, komen er ook nog veel meer andere zaken bij kijken. Er moet voor inkoop gezorgd worden, bijvoorbeeld, en er is flink wat administratie om bij te houden. Dat alles maakt het draaiende houden van een winkel best een zware taak waar je heel bewust voor moet kiezen. Denk ook niet te snel dat je personeel in dienst kunt nemen om dat op te lossen, want aan het werkgeverschap kleven veel plichten die eigenlijk helemaal niet zo prettig zijn voor ondernemer.

Verzekeringen zijn duur, maar schade ook

Een winkel heeft voorraad, anders valt er weinig te verkopen. Daarnaast is er nog andere functionele en decoratieve inventaris waarmee de winkel ingericht wordt. Om dat alles te verzekeren is niet goedkoop, zeker in de wetenschap dat je het ook allemaal maar moet kunnen terugverdienen. Maar evengoed kan schade door diefstal, vandalisme of brand ook catastrofaal zijn als je niet afdoende verzekerd bent of verzekerd bent met een hoog eigen risico. Denk daarbij bijvoorbeeld aan getroffen winkeliers rondom de rellen bij het invoeren van de avondklok begin 2021. Voor de eigenaresse van een Primera in Den Bosch moest een crowdfundactie gestart worden, anders was ze geruïneerd. Zoek het verzekeringsaspect daarom eerst eens goed uit voordat je je winkel start.

Met alleen de winkel openen ben je nog niet klaar

Het openen van je deuren is natuurlijk een belangrijke stap in het lanceren van je winkel. Dat wil echter niet zeggen dat mensen meteen van je bestaan weten en je weten te vinden. Daar gaan meer investeringen in zitten. Je moet aan marketing doen om het woord naar buiten te krijgen. Daar zit tijd en geld in, en professionele hulp van marketingexperts en vormgevers kan daarbij nodig zijn. Met de zomer voor de deur is dit overigens juist wel een goed moment om je winkel te lanceren. In komkommertijd is het namelijk veel makkelijker om publiciteit krijgen via lokale en regionale media.

Iedereen kan naar binnen

Een aantal jaar geleden had een juwelier in Nijmegen zo vaak te maken met diefstal en overvallen vanuit een bepaalde groep, dat hij mensen uit deze groep niet meer binnen wilde laten. Maar dat mag niet in Nederland. Het punt? Als je winkel hebt kan iedereen naar binnen. Dat kunnen goede klanten zijn, maar ook mensen die je tijd verdoen en mensen die winkeldiefstal komen plegen of zich onbeschoft en agressief gedragen. Ook dat is een aspect van het winkelier zijn waar je mee om moet kunnen en willen gaan.

Marktonderzoek is cruciaal

Het is ronduit onverstandig om een winkel te starten zonder concreet te weten hoe de markt in elkaar zit, wie je doelgroep is en of er überhaupt wel voldoende behoefte is aan de producten die jij wilt gaan slijten. Als je je huiswerk niet goed gedaan hebt, is de kans groot dat je winkel onvoldoende klanten trekt en dat je al snel weer gedwongen bent ermee te stoppen. Een romantische blik op de wereld is eigenlijk vooral een sta-in-de-weg bij een opzetten van een succesvolle winkel. Denk niet zomaar dat er een markt is voor jouw producten, zorg dat je het zeker weet. Breng je doelgroep in kaart en richt je daar volledig op. En vervolgens moet je óók nog eens proberen je te onderscheiden van de concurrentie om te kunnen slagen. Ook dat vergt weer inspanning en creativiteit.

Natuurlijk is dit een wat cynische blik op het ondernemerschap, maar het is dan ook vooral bedoeld als waarschuwing. Zorg dat je goed weet waar je aan begint wanneer je een winkel wilt starten, en zorg dat je de juiste manier aanpakt. Alleen dan kun je slagen!

Winkel starten? 5 reality checks ter overweging

Je eigen winkel, het klinkt best leuk en dat kan het zeker ook zijn. Maar is het allemaal rozengeur en maneschijn? Natuurlijk niet. Het is hard werken, risicovol en er moet een goed plan achter zitten. We geven vijf reality checks over het starten van een winkel die je ter overweging kunt nemen voordat je in het diepe springt.

Meer dan een fulltime baan

Het is makkelijk om het ‘winkeltje spelen’ te romantiseren, maar de realiteit is dat het zo lang je nog geen personeel in dienst hebt genomen meer dan een fulltime baan is. Anno 2021 zijn winkels vaak wel zes en soms zelfs zeven dagen per week geopend. Daar komen ook nog koopavonden bij. Naast het helpen van klanten, komen er ook nog veel meer andere zaken bij kijken. Er moet voor inkoop gezorgd worden, bijvoorbeeld, en er is flink wat administratie om bij te houden. Dat alles maakt het draaiende houden van een winkel best een zware taak waar je heel bewust voor moet kiezen. Denk ook niet te snel dat je personeel in dienst kunt nemen om dat op te lossen, want aan het werkgeverschap kleven veel plichten die eigenlijk helemaal niet zo prettig zijn voor ondernemer.

Verzekeringen zijn duur, maar schade ook

Een winkel heeft voorraad, anders valt er weinig te verkopen. Daarnaast is er nog andere functionele en decoratieve inventaris waarmee de winkel ingericht wordt. Om dat alles te verzekeren is niet goedkoop, zeker in de wetenschap dat je het ook allemaal maar moet kunnen terugverdienen. Maar evengoed kan schade door diefstal, vandalisme of brand ook catastrofaal zijn als je niet afdoende verzekerd bent of verzekerd bent met een hoog eigen risico. Denk daarbij bijvoorbeeld aan getroffen winkeliers rondom de rellen bij het invoeren van de avondklok begin 2021. Voor de eigenaresse van een Primera in Den Bosch moest een crowdfundactie gestart worden, anders was ze geruïneerd. Zoek het verzekeringsaspect daarom eerst eens goed uit voordat je je winkel start.

Met alleen de winkel openen ben je nog niet klaar

Het openen van je deuren is natuurlijk een belangrijke stap in het lanceren van je winkel. Dat wil echter niet zeggen dat mensen meteen van je bestaan weten en je weten te vinden. Daar gaan meer investeringen in zitten. Je moet aan marketing doen om het woord naar buiten te krijgen. Daar zit tijd en geld in, en professionele hulp van marketingexperts en vormgevers kan daarbij nodig zijn. Met de zomer voor de deur is dit overigens juist wel een goed moment om je winkel te lanceren. In komkommertijd is het namelijk veel makkelijker om publiciteit krijgen via lokale en regionale media.

Iedereen kan naar binnen

Een aantal jaar geleden had een juwelier in Nijmegen zo vaak te maken met diefstal en overvallen vanuit een bepaalde groep, dat hij mensen uit deze groep niet meer binnen wilde laten. Maar dat mag niet in Nederland. Het punt? Als je winkel hebt kan iedereen naar binnen. Dat kunnen goede klanten zijn, maar ook mensen die je tijd verdoen en mensen die winkeldiefstal komen plegen of zich onbeschoft en agressief gedragen. Ook dat is een aspect van het winkelier zijn waar je mee om moet kunnen en willen gaan.

Marktonderzoek is cruciaal

Het is ronduit onverstandig om een winkel te starten zonder concreet te weten hoe de markt in elkaar zit, wie je doelgroep is en of er überhaupt wel voldoende behoefte is aan de producten die jij wilt gaan slijten. Als je je huiswerk niet goed gedaan hebt, is de kans groot dat je winkel onvoldoende klanten trekt en dat je al snel weer gedwongen bent ermee te stoppen. Een romantische blik op de wereld is eigenlijk vooral een sta-in-de-weg bij een opzetten van een succesvolle winkel. Denk niet zomaar dat er een markt is voor jouw producten, zorg dat je het zeker weet. Breng je doelgroep in kaart en richt je daar volledig op. En vervolgens moet je óók nog eens proberen je te onderscheiden van de concurrentie om te kunnen slagen. Ook dat vergt weer inspanning en creativiteit.

Natuurlijk is dit een wat cynische blik op het ondernemerschap, maar het is dan ook vooral bedoeld als waarschuwing. Zorg dat je goed weet waar je aan begint wanneer je een winkel wilt starten, en zorg dat je de juiste manier aanpakt. Alleen dan kun je slagen!

Related posts

Pakketjes van je webshop verzenden, waar moet je aan denken?

Mathijs

De regels van Robert Cialdini

Danny

4 voordelen van een kassasysteem voor je onderneming

Danny

Leave a Comment