Image default
Juridisch

Wist je dat er een verjaringstermijn op facturen zit?

Er is weinig frustrerender voor een ondernemer dan klanten die hun facturen niet op tijd betalen. Het is immers vervelend om ze eraan te moeten herinneren. Niet alleen omdat dat ongemakkelijk is, maar ook omdat het je tijd kost die je liever aan iets anders had besteed. Sommige klanten maken het echter heel bont en betalen gewoon niet. Soms heb je dat door, maar als je je administratie niet goed checkt, kan er ook een tussendoor glippen die er zomaar mee wegkomt. Het vervelende is dat je dan niet eindeloos je recht kunt halen en de factuur kunt innen. Er zit namelijk een verjaringstermijn op facturen.

Het verschil tussen een betalingstermijn en een verjaringstermijn

De meesten zullen het onderscheid begrijpen, maar voor hen voor wie het niet meteen duidelijk is, is het belangrijk om het verschil aan te duiden tussen een betalingstermijn en een verjaringstermijn. Wanneer je een factuur opstelt, geeft je erop aan wanneer je hem uiterlijk betaald wilt zien door de klant. Dat is vaak twee tot vier weken. Dit noemt men de betalingstermijn. Als de betalingstermijn verstrijkt, kun je de klant een herinnering sturen en dat blijven doen net zo lang tot deze betaalt. Een betalingstermijn heeft echter minder wettelijke grond dan een verjaringstermijn. Dat is de termijn waarbinnen de factuur afgehandeld moet zijn voor jou als ondernemer om nog aanspraak te kunnen doen op je recht op betaling. Kortom, na deze periode is de wanbetaler er definitief mee weggekomen.

Wat is de verjaringstermijn voor facturen?

De Nederlandse wet bepaalt dat er op facturen in Nederland een verjaringstermijn van vijf jaar zit. Dat betekent dus dat je vijf jaar de tijd hebt om de factuur te innen vanaf het moment dat je hem verstuurd hebt. Na die vijf jaar heeft het geen zin meer om juridische stappen te ondernemen om een wanbetaler alsnog te laten betalen. Vanaf dat moment is de factuur niet meer opeisbaar en vervalt dus de betaalverplichting van de schuldenaar in kwestie. Bij eventuele juridische stappen wordt het vonnis dan niet aan jou toegewezen, dus die kosten en moeite kun je je dan besparen. Het is dus zaak om goed op te letten en binnen die verjaringstermijn van vijf jaar voor facturen werk te maken van het ontvangen van de betaling.

Wist je dat er een verjaringstermijn op facturen zit?

Uitzonderingen op de verjaringstermijn voor facturen

Toch is het niet in alle gevallen zo dat de wettelijke verjaringstermijn vijf jaar bedraagt. Er zijn enkele uitzonderingen, maar die zijn voor de meeste ondernemers zelden tot nooit van toepassing. Toch vermelden we ze hier even. Een factuur voor onroerende zaken verjaart pas na 20 jaar. Dit omdat het in deze gevallen doorgaans over grote bedragen gaat. Voor erfenissen en aanverwante zaken geldt een verjaringstermijn van 30 jaar. Maar let op: er kan ook sprake zijn van een verjaringstermijn die korter is dan vijf jaar. Deze is van kracht wanneer het gaat om een factuur voor de verkoop van producten aan consumenten. In het geval van diensten is de verjaringstermijn dan wél weer vijf jaar.

Tijdig juridische stappen ondernemen

Als een klant ondanks meerdere herinneringen je factuur maar niet betaalt, kun je juridische stappen ondernemen om je recht te halen. Om te beginnen kun je een incassobureau inschakelen die het vorderingsproces van je overneemt en de klant tot betalen gaat proberen te bewegen, eventueel in de vorm van een betalingsregeling als dat nodig is. Als je groter geschut in wilt zetten, dan kun je een deurwaarder inschakelen. Deze heeft dan ook het recht om beslag op zaken te leggen. De laatste stap is om de klant voor het gerecht te dagen middels een dagvaarding. Dan doet een rechter uitspraak over de zaak. Het is zaak dat dit binnen de wettelijke verjaringstermijn van vijf jaar plaatsvindt, anders vang je bot.

Voor het niet betalen van een factuur kunnen verschillende redenen zijn. Het kan een geval van onwil of oplichting zijn. Maar het kan ook zo zijn dat een factuur zogezegd op een verkeerd moment komt, namelijk wanneer de klant het bedrag niet beschikbaar heeft. Dat laatste is een goede reden om niet te lang te wachten met het versturen van facturen. Op het moment dat een klant iets bij je afneemt, reserveert deze daar waarschijnlijk geld voor. Als je vervolgens te lang wacht met het aanleveren van de factuur, kan die reservering vervallen en het geld ergens anders voor ingezet worden. Dan kan het gevolg zijn dat jij aan het kortste eind trekt en achteraan in de rij kunt aanschuiven. Factureer dus tijdig, en houd scherp in de gaten of aan de betalingstermijn wordt voldaan. Zo niet, wees dan bereid om er bovenop te blijven zitten totdat de betaling voldaan is.

Related posts

4 tips om veilig de weg op te gaan met een bedrijfsauto

Danny Bijl

Is een concurrentiebeding nog van deze tijd?

Mathijs

Recordboete voor Google, hoe zit dat?

Mathijs

Leave a Comment