Image default
Eigen bedrijf Marketing Ondernemen

Zo belangrijk is een master in marketing voor jouw ondernemingsplan

Een eigen bedrijf starten? Alles begint met een goed plan. Voordat je bijvoorbeeld ergens het benodigde investeringskapitaal kunt lenen, zul je eerst een ondernemingsplan moeten opstellen. Hoe je dat doet, hangt natuurlijk voor een belangrijk deel samen met het type bedrijf dat je wilt gaan starten. Het ene ondernemingsplan is simpeler in elkaar te draaien dan het andere. Feit is echter wel dat je hier veel minder moeite mee zult hebben, wanneer je vanuit je studie al de nodige kennis op dit vlak hebt vergaard. 

Communicatie is essentieel

Ongeacht de vraag in welke branche je actief bent, als ondernemer zul je moeten communiceren om duidelijk te maken dat je er bent en wat je doet. Anders gezegd, je zult je bedrijf in de markt moeten zetten en dat is waar het vak marketing om draait. Het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) is de beroepsvereniging voor professionals op dit gebied. In het verlengde daarvan is NIMA-marketing een algemeen omarmd begrip geworden dat synoniem staat voor kwaliteit in dit vakgebied. NIMA is meer dan slechts een branchevereniging. De kwaliteit van marketing wordt onder meer bewaakt door de eigen examens die de organisatie hanteert voor toetsing van het kennisniveau. 

Bepaal je doelgroep

De manier waarop je als zelfstandig ondernemer communiceert met je potentiële klanten, is sterk afhankelijk van de doelgroep waarop jij je richt. Bepaal dus eerst wie jouw klanten zullen zijn. Richt je jouw bedrijfsactiviteiten bijvoorbeeld op consumenten of op andere ondernemers? Dit is één van de belangrijkste vragen voor het bepalen van je marketingstrategie. Wist je bijvoorbeeld dat je een NIMA-marketingopleiding mede op basis van deze kernwaarde selecteert? Er zijn specifieke opleidingen op het gebied van consumentenmarketing en businessmarketing. In deze opleidingen leer je de fijne kneepjes van marketing voor jouw specifieke situatie. 

Goede marketing verhoogt de omzet

Goede marketing verhoogt de omzet

Veelal wordt gedacht dat marketing hetzelfde is als verkoop. Dat is echter niet het geval. Bij marketing draait het om de profilering van je bedrijf. Het imago, de naamsbekendheid en de bereikbaarheid van jouw bedrijf zijn hier voorbeelden van. Natuurlijk is er wel een nauw verband tussen marketing en verkoop, want deze twee afdelingen binnen een bedrijf werken over het algemeen nauw samen. Misschien ben je zelf van nature al een uitstekend verkoper? Dan nog zul je voldoende kennis van marketing moeten hebben om je bedrijf echt goed op de kaart te zetten.

Related posts

Omgaan met spilfuncties in de onderneming

Mathijs

3 argumenten om een IT bedrijf in te schakelen

Danny Bijl

5 tips om je aansprakelijkheid te beperken

Danny

Leave a Comment