Image default
Retail

Zo creëer je meer zichtbaarheid voor jouw fysieke winkel

In een wereld die steeds meer gericht is op online winkelen, is zichtbaarheid vergroten voor je fysieke winkel een absolute must om te overleven. Een groot onderdeel van zichtbaarheid is natuurlijk naamsbekendheid. Wanneer klanten jouw winkelnaam niet kennen, worden ze ook niet gemakkelijk jouw klant. Hoe kun je jouw naamsbekendheid vergroten? In deze blog geven wij je 6 tips voor het verbeteren van de zichtbaarheid van jouw winkel.

Meld je winkel aan bij Google

Zodra jij de deuren hebt geopend van jouw fysieke winkel, is het verstandig om je te richten op het vergroten van je online zichtbaarheid. Google is óók hierin je vriend. Door een Mijn bedrijf-account aan te maken, kun je jouw bedrijf op de online kaart zetten bij Google. Daarbij komt niet alleen de optie om je bedrijf te ‘claimen’ maar ook contactgegevens, openingstijden en een website toe te voegen. Zo maak je het potentiële klanten gemakkelijker om jouw winkel te vinden én te bellen. Dit is misschien wel de meest laagdrempelige manier om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten.

Laat klanten ervaren in je winkel

Een potentiële klant gaat alleen klant worden wanneer hij of zij jouw winkel kent en je de verkoop gunt. Zorg daarom dat je jouw fysieke winkel de gunfactor krijgt door jouw klanten een fijne winkelervaring te bezorgen. Richt je etalage sfeervol in en maak jouw winkel aantrekkelijk om eens binnen te lopen. Pas de aankleding aan aan de producten die je verkoopt en de doelgroep waar je je op richt. Een lichte, ruim opgezette winkel geeft namelijk al een heel ander gevoel dan een winkel waar krappe gangpaden zijn en producten tot aan het plafond opgestapeld zijn. Beide opties, en alles daartussenin, kunnen een bepaalde doelgroep aanspreken en kunnen een imago creëren voor jouw fysieke winkel. Wat onderzoek doen kan hiervoor geen kwaad.

Organiseer evenementen in je winkel

Het organiseren van evenementen in je winkel kan een leuke manier zijn om je zichtbaarheid te vergroten. Afhankelijk van de producten die je verkoopt, kunnen verschillende evenementen passen in jouw concept. Denk bijvoorbeeld aan een modeshow, een ruilmiddag of een workshop. Evenementen werken het beste met een combinatie van online marketing en offline marketing. Door het evenement online te promoten kun je klanten die jouw evenement bezoeken vanaf dat moment ook offline bereiken. Richt je online op het aankondigen van het evenement en het trekken van bezoekers. Eenmaal in de winkel kun je je richten op de merkbekendheid vergroten, een imago creëren en het verkopen van producten.

Bied klanten instore aanbiedingen

Door klanten speciale aanbiedingen te geven die alleen in de fysieke winkel gelden, kun je jouw klanten extra belonen. Hierbij kun je online en offline marketing handig combineren. Doordat de klant naar de winkel moet komen voor een aanbieding, krijg jij de mogelijkheid om in de winkel ook nog andere producten aan te prijzen en te proberen te verkopen. Door het kenbaar te maken aan jouw klanten dat deze aanbiedingen enkel in de winkel geldt, geef je klanten daarnaast ook het gevoel van exclusiviteit. Ook laat het de klanten ook zien dat je een stapje extra zet voor degene die loyaal is aan jouw winkel en vaker langskomt. Uiteraard kun je social media inzetten om aan te kondigen dat je speciale instore aanbiedingen hebt waar klanten enkel in de winkel gebruik van kunnen maken.  

Bied uitgebreide service

Wanneer jij wilt dat klanten juist kiezen voor jouw winkel en niet die van de concurrent twee straten verderop, moet jouw fysieke winkel zich onderscheiden. Dit doe je al met je producten, maar aanvullend daar op kun je je ook richten op het aanbieden van uitgebreide service. Dit kan een grote factor worden in jouw reputatie en is een goede strategie om naamsbekendheid te vergroten. Probeer te bedenken wat jouw winkel uniek kan maken. Dit kan een bezorgservice zijn, een specialist die een dag per week in de winkel aanwezig is of de beschikbaarheid van een productmerk dat lastig te krijgen is in Nederland. Hoe meer redenen jij de klant geeft om voor jouw fysieke winkel te kiezen, hoe groter de kans dat je mensen gaat trekken. Vergeet natuurlijke niet om deze diensten ook te promoten. Klanten moeten wel weten waarom ze bij jou moeten zijn.

Related posts

8 tips voor productfotografie

Mathijs

Vijf tips om te besparen op je marketingkosten

Danny

De gevolgen van een faillissement

Danny

Leave a Comment