Steeds meer ondernemers werken met mailings. Maar een mailing versturen of mailing maken is niet iets wat je zo even 1-2-3 doet. Het vraagt om een behoorlijke vakkennis, een doordachte boodschap en de juiste tone of voice. Daarnaast moet de mailing ook nog de gewenste resultaten leveren. Het is niet voor niets dat ondernemingen als NewsLetter2Go slimme software aanbieden waarmee je als klant simpel, snel en zonder HTML-kennis een prachtige nieuwsbrief kan samenstellen. Maar hoe maak je nou een effectieve mailing? Met deze tips heb jij het zo voor elkaar.

Stap 1: Werk met AIDA

De AIDA formule bestaat uit vier elementen: Attention, Interest, Desire, Action. Wanneer deze vier elementen op volgorde, op de juiste manier toegepast worden, is effectiviteit bijna altijd gegarandeerd. Door eerst de aandacht van de lezer te trekken (denk aan sterke short copy of opvallend beeldmateriaal) en vervolgens de interesse op te wekken (wederom sterke copy), creëer je een behoefte. Zodra deze behoefte eenmaal bestaat, is het belangrijk dat je lezer direct actie kan ondernemen: en dus het product of dienst aan kan schaffen waar jij de behoefte zojuist voor gecreëerd hebt.

Stap 2: Call-to-action

De actie die de lezer moet nemen wordt ook wel de call-to-action genoemd. Zonder call-to-action heeft je mailing weinig kans van slagen; tenzij het enige doel informeren is. Maar wil je dat de ontvanger echt actie onderneemt, dan moet je hier duidelijk om vragen. Goede content is belangrijk en short copy als “Bestel nu door hier te klikken en ontvang 20% korting” brengt de behoefte en de te ondernemen actie samen. De lezer weet wat hij of zij wilt, en wat hij of zij moet doen om de wensen in vervulling te laten gaan.

Stap 3: Lay-out

Nu kun je bovenstaande technieken mooi op papier zetten, maar alleen woorden (tenzij ontzettend goed geschreven) zijn niet altijd genoeg. Een mailing komt met een lay-out, en deze lay-out moet opvallend zijn, maar niet overvallen. Teveel ditjes en datjes of te felle, schreeuwerige kleuren schrikken al snel af en leiden de aandacht af van de teksten. Probeer ook de huisstijl van de onderneming zoveel mogelijk in de lay-out terug te laten komen middels bijvoorbeeld kleurgebruik.

Stap 4: Onderwerp

Je ontvanger krijgt je mailing in de inbox, waarschijnlijk tussen een tiental andere mailtjes. Het kiezen van het juiste onderwerp doet de effectiviteit dan ook vallen of staan. Zorg dat het onderwerp opvalt, er tussenuit springt, en de lezer direct triggert om het mailtje daadwerkelijk te openen. Experimenteer gerust; probeer een emotionele aanpak, een actiegerichte aanpak of zelfs de vermelding van een korting en kijk welke onderwerpen het meeste aanspreken.

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply