Het visitekaartje maar een ouderwets ding in de huidige digitale maatschappij? Nee hoor! Zeker voor een ondernemer is niets zo belangrijk als je netwerk. En een visitekaartje is een perfect middel om je netwerk te vergroten. Zowel als het gaat om andere ondernemers die je nog wel eens nodig kunnen hebben als om klanten. Maar hoe maak je nu het perfecte visitekaartje? We geven tien tips!
1. Kies een visitekaartje in een standaardformaat
Hoor of lees jij ook niet vaak dat je op moet vallen als ondernemer? Prima advies, maar niet als het gaat om het formaat van je visitekaartje. Mensen zijn een standaard visitekaartje gewend en kunnen deze het gemakkelijkst bewaren. Omdat dit voor afwijkende formaten vaak lastiger is, belanden deze kaartjes vaker in de prullenbak.
2. Maak een visitekaartje met foto
Een visitekaartje maak je wel – op de goede manier – een stuk opvallender door deze te voorzien van een foto. Dit is bijvoorbeeld mogelijk bij Drukzo. Mensen kunnen je gezicht gemakkelijker koppelen aan je naam en wat je doet, en aan jullie kennismaking. Extra tip: gebruik wel een professionele foto!
3. Een eigen logo en huisstijl
Nog een ander grafisch onderdeel van een visitekaartje: het logo. Vaak kun je bij het ontwerpen van een kaartje kiezen uit standaardafbeeldingen. Bedenk wel dat er waarschijnlijk al meerdere mensen die deze ontwerpen op het kaartje hebben. Wil je opvallen, ontwerp dan je eigen logo. Of eigenlijk een huisstijl, aangezien je dit op meer drukwerk gaat gebruiken. Je kunt dit voor een echt professionele uitstraling natuurlijk ook uitbesteden aan een grafisch ontwerper. Houd bij het ontwerp rekening met toekomstig drukwerk. Wil je later bijvoorbeeld ook bedrijfskleding laten bedrukken, dan kan dat erg prijzig worden als er veel kleuren in je logo of huisstijl voorkomen.
4. Je volledig voornaam gebruiken
Nog een tip die heeft te maken met hoe persoonlijk een visitekaartje oogt, is het gebruiken van je volledige voornaam. De drempel om je later nog eens te benaderen is direct lager, omdat mensen niet hun hoofd hoeven te breken over wat je voornaam ook alweer was als ze je nog eens willen bellen, mailen of opzoeken op social media.
5. Geen titels gebruiken
Na het afronden van een HBO-opleiding of universitaire studie mag je een bepaalde titel zoals doctorandus, Bachelor of Science of Master of Arts achter je naam zetten. Het vermelden van deze titels op een visitekaartje wordt als iets ouderwets en overbodigs gezien. Ietwat elitair, zeker door klanten die geen titel hebben. Bovendien geven klanten er weinig om, ze willen enkel weten of en hoe jij ze kunt helpen bij iets.
6. Geen afkortingen en / of vakjargon vermelden
Om de (beperkte) ruimte op een visitekaartje zo efficiënt mogelijk te gebruiken, neigen mensen snel naar het gebruik van afkortingen. Maar weet jij als leek wat een EFT-therapeut doet, of een NLP trainer? Visitekaartjes met dergelijke termen worden snel weggegooid, omdat iemand geen idee heeft wat je voor ze kunt betekenen.
7. Geef aan wat je doet, niet wat je bent
Als ondernemer kun je waarschijnlijk zeggen dat je directeur bent. En hoofd administratie. En marketingmanager. En hoofd inkoop. Alles eigenlijk dus. Vooral directeur klinkt nogal statig en schept afstand tot je klanten. Zij willen niet weten wat je bent, maar wat je doet en hoe je hun probleem kunt oplossen. Zet dus op een visitekaartje wat je voor een klant of andere ondernemer kunt betekenen.
8. .. En wees hierin specifiek!
Voortbordurend op de vorige tip, is het wel belangrijk te specificeren wat je precies doet. Een coach? Een trainer? Als je het niet specificeert is het nogal een nietszeggend beroep. Maak dus duidelijk wie precies wie je doelgroep is, en hoe je hen kunt helpen bij bepaalde zaken.
Al eerder schreven we hoe belangrijk dit is: durf jezelf te presenteren als expert!
9. Geen dingen vermelden die er niet toe doen
Erg belangrijk is het om niet teveel tekst op een visitekaartje te willen vermelden. Beperk je tot het hoognodige, en vermeld geen dingen die niet belangrijk zijn. Je KvK-nummer, een faxnummer of bankrekening? Niet echt relevante gegevens op een visitekaartje.
10. Een vast nummer of mobiel nummer?
Veel mensen doen tegenwoordig alles met hun mobiele telefoon, en hebben niet eens meer een vaste telefoon. Maar met het type telefoonnummer waarop klanten je kunnen bereiken, zeg je wel een hoop over je onderneming. Een mobiel nummer op je visitekaartje oogt laagdrempeliger, en wordt vooral door particulieren gewaardeerd. Richt je je echter meer op grotere, zakelijke klanten? Dan staat een vast nummer veel professioneler.