Als je in de huidige tijd van digitalisering nog wél het lef hebt om een fysieke winkel te hebben om je waar of diensten te verkopen, dan wil je natuurlijk wel gezien worden. Dat is immers het voordeel van het hebben van een etalage: je bereikt ook potentiële klanten die eigenlijk helemaal niet op zoek waren naar je, iets wat je online hoogstens bereikt door flink te investeren in reclame. Die etalage moet er dan natuurlijk wel een beetje uitspringen, zodat het oog van de passant naar jouw kant getrokken wordt. Wij geven je een aantal tips voor hoe je dat kunt realiseren.

Opvallende raambelettering laten aanbrengen

Je raam beletteren is een goede manier om aandacht te trekken, tenminste, als je het goed doet. Het is namelijk ook heel goed mogelijk om met beletterde ramen nauwelijks op te vallen. Daarom is goed, creatief advies hierbij geen overbodige luxe. Hiervoor kun je goed terecht bij Vormgenoten, die beloven alles wat ze bedenken ook te kunnen realiseren. Dat zou wel eens de snelste weg kunnen zijn naar opvallende raambelettering voor jouw winkel.

Zorg voor één eyecatcher

Jouw etalage moet een goed beeld geven van wat voor winkel je hebt. Dat kun je doen door deze vol te stoppen met objecten, maar dan kan de voorbijganger niet in één oogopslag een beeld vormen bij jouw zaak. Daarom is het verstandig om juist één flinke eyecatcher uit te kiezen. Dan is het voor de shopper meteen duidelijk waar hij of zij de aandacht op moet vestigen.  Verkoop je bijvoorbeeld laptops, zet er dan bijvoorbeeld één prominent zichtbaar op een zuil.

Eyecatcher in je etalage

Gebruik de actualiteit

Als je één keer opgevallen bent, wil dat niet zeggen dat de aandacht van dezelfde voorbijganger ook weer getrokken wordt door jouw etalage. Daarom moet je deze regelmatig aanpassen, om een nieuw beeld neer te zetten. Hierbij is het bijvoorbeeld een goed idee om in te spelen op de actualiteit. Dat kan natuurlijk met een leus, maar ook met bepaalde objecten of afbeeldingen. De actualiteit hoeft natuurlijk niet per se iets van de voorpagina van de krant te zijn, maar wel iets wat op dat moment ‘hot’ is.

Licht is belangrijk

Het is een intikker dat je belichting nodig hebt in je etalage, maar het maakt wel uit wat voor soort licht je kiest. Heeft je etalage een winters thema, dan is koud, wit licht de beste keuze. Maar wil je juist warmte en huiselijkheid uitstralen, dan is een geliger, warmer soort licht beter. Licht roept emoties op bij mensen, dus maak daar goed gebruik van. Ontwijk rood licht, want dat wekt in combinatie met een raam verkeerde associaties op.

Kopieer andere winkels niet

Er zijn twee redenen om geen etalagedesign af te kijken bij andere winkels. De eerste is dat de shopper niet stom is en het heus wel ziet als er te grote overeenkomsten zijn tussen twee winkels die hij of zij passeert. De tweede reden is simpelweg dat je met ‘hetzelfde’ niet opvalt. Gaan andere winkels voor een bonte etalage, dan ga jij voor een rustiger beeld, en andersom. Zo trek je de aandacht van de voorbijganger wél.

Share.

About Author

Leave A Reply