Image default
Financieel Ondernemen Tips

Zo weet je zeker dat je klant gaat betalen

Als je een grote opdracht binnen haalt dan is dat natuurlijk goed nieuws voor je bedrijf. Behalve als achteraf blijkt dat je klant niet kredietwaardig is. Dan blijf je zitten met een enorme strop. Het zal niet voor het eerst zijn dat een bedrijf failliet gaat vanwege achterstallige betalingen van klanten. Je moet immers zelf wel aan je verplichtingen voldoen. Je kunt een aantal maatregelen nemen om problemen te voorkomen.

Check de kredietwaardigheid

Dit is een lastige, want je kunt niet zomaar naar de bank bellen om te vragen hoeveel geld je klant op de rekening heeft staan. Maar je kunt wel een bezoek brengen aan de website om te zien wat de klant precies doet. Daarnaast zijn er bureaus die de kredietwaardigheid van een bedrijf kunnen checken omdat zij daar de juiste kanalen voor hebben. Daar betaal je natuurlijk voor. Maar als je op die manier gewaarschuwd wordt dat jouw potentiële klant niet voldoende kredietwaardig is dan kun je daar natuurlijk zeker je voordeel mee doen.

Check de kredietwaardigheid

Sluit een kredietverzekering af

Je kunt overwegen om een kredietverzekering af te sluiten. Zo’n verzekering dekt de schade als je klant onverhoopt niet betaalt. De verzekering neemt de vordering over en betaalt jou het bedrag uit. Uiteraard gebeurt dat niet zomaar. Je moet wel alles in het werk hebben gesteld om je klant alsnog tot betalen te bewegen. Aanmanen, incasso instellen of naar de rechter gaan om het mogelijk te maken om beslag te leggen. Als dat allemaal geen resultaat heeft, dan kan de kredietverzekering uitkeren. Een belangrijke reden waardoor een incasso niet kan worden uitgevoerd is bijvoorbeeld omdat een klant met de noorderzon is vertrokken naar het buitenland.

Beloon een klant pas als daar aanleiding voor is

Een klant binnenhalen doe je met een goed onderbouwd aanbod. Kortom, als de klant nog geen klant is dan is sweethearting niet aan de orde. Het is niet handig om veel geld uit te geven aan een mogelijke klant voordat deze zijn handtekening onder een opdracht heeft geplaatst. Een grote klant een mooi aanbod doen is natuurlijk wel te overwegen. De kans dat hij dan zaken met jou doet en niet naar de concurrent stapt wordt er immers een stukje groter mee. Houd wel voor ogen wat voor geste je doet. Die mag natuurlijk niet zo groot zijn dat daarmee jouw hele winst verdampt. Sommige mensen gooien al hun charmes in de strijd. Beloftes over toekomstige opdrachten zijn mooi, maar de kans bestaat dat die grote klant zich na de eerste opdracht niet meer meldt en dus iets minder lucratief blijkt dan je had gehoopt.

Related posts

Zo schep je orde in je magazijn

Danny

Zelf doen of uitbesteden – wat kies jij als je onderneming groeit?

Danny

Wat is het perfecte kerstpakket?

Danny

Leave a Comment