Image default
Commercieel Evenementen Marketing Ondernemen Tips

Zo zet je relatiegeschenken succesvol in op een beurs

Het juiste promotionele artikel zal je bedrijf helpen om nieuwe klanten te werven op een beurs. Een met zorg uitgekozen en vormgegeven relatiegeschenk ondersteunt je reclameboodschap optimaal. Goede give-aways genereren een grotere naamsbekendheid en omzet. Hoe kan je het beste je keuze bepalen en hoe zorg je voor de grootst mogelijke impact voor jouw merk? Lees gauw verder.

Je keuze voor een relatieartikel bepalen

Als je een groot effect wilt bereiken met je relatiegeschenken, is het zaak om planmatig te werk te gaan. De promotionele items dienen hiervoor aan te sluiten bij de marketingstrategie van je bedrijf of het betreffende merk. Heb je een leuke give-away op het oog? Ga dan dus na of het artikel het gewenste imago en het campagnethema kan ondersteunen. Let in elk geval op de volgende aspecten:

  1. Zorg dat je logo goed zichtbaar op het relatiegeschenk is aangebracht;
  2. Verder is het slim als er een logisch verband te leggen is met jouw merk en product of dienst. Heeft jouw product of dienst bijvoorbeeld een link met sport, dan zijn sporthanddoeken, bidons of zweetbandjes effectieve give-aways;
  3. Als je beursstand een bepaald thema heeft, zal een promotioneel artikel dat dit thema weerspiegelt je boodschap versterken. Bij een thema zoals ‘reizen’, passen onder meer zonnebrillen en kofferriemen.

Je klanten iets van waarde geven

Bestaande en potentiële klanten zullen give-aways die ze echt kunnen gebruiken hoog waarderen. Vanwege het praktische nut zal zo’n artikel een groter effect hebben. Dit geldt nog eens extra bij artikelen die gedurende een langere periode vaker van pas komen. Denk op een beurs bijvoorbeeld aan weggevertjes die bezoekers meteen kunnen gebruiken, zoals pennen, notitieboekjes en waterflesjes. Zo laat je op een subtiele manier zien dat jouw bedrijf servicegericht is en meedenkt met de klant. Ook spullen die bijna iedereen regelmatig nodig heeft, zullen in de smaak vallen. Voorbeelden hiervan zijn herbruikbare drinkflessen en laders voor de mobiele telefoon. Het voordeel van een waterfles is dat deze zowel tijdens als na de beurs een nuttig artikel is om de dorst te lessen. Doordat de flessen opnieuw gevuld kunnen worden, laat je zien dat jouw bedrijf milieubewust bezig is. Dit zal een positief effect hebben op je imago. Een draagbare oplader voor een smartphone, zoals een powerbank, bewijst ook meteen tijdens de beurs zijn nut. Daarnaast is het een handzaam artikel dat onderweg een uitkomst is als de accu van je mobieltje leeg is. Zowel drinkflessen als powerbanks zijn relatief goedkoop en spreken een breed publiek aan.

Met een klein budget een zo groot mogelijk effect behalen

Uiteraard wil je met de inzet van relatiegeschenken zoveel mogelijk bereiken. Kijk daarom ook goed naar de kosten. Ga op zoek naar voordelige alternatieven voor een opvallend en duur promotioneel artikel. Vergelijk bijvoorbeeld de prijzen van verschillende aanbieders. Hou verder ook rekening met het gewicht en de omvang van de give-aways. Het vervoer van kleine en lichtgewicht artikelen is goedkoper en gemakkelijker dan zware en volumineuze spullen. Op de beurs zelf zijn kleine weggevers bovendien eenvoudiger uit te stallen en op te bergen. Door je standpersoneel heldere instructies mee te geven, vergroot je ook de impact van de relatiegeschenken. Zo kun je bijvoorbeeld afspreken dat er alleen onder bepaalde voorwaarden een cadeautje wordt weggegeven aan belangstellenden. Ideeën hiervoor zijn het vragen om een visitekaartje, meedoen aan een quiz of het invullen van een enquête. Dit levert je bedrijf contactgegevens op, zodat je geïnteresseerden na de beurs kunt benaderen met een leuk aanbod. Zo krijg je bovendien een beter beeld van je doelgroep en de bezoekers van je stand.

Related posts

10 signalen dat je toe bent aan een nieuwe baan

Mathijs

Projectmanagement zelf doen of uitbesteden

Mathijs

Flyers: waarom het nog steeds goede marketinginstrumenten zijn

Danny

Leave a Comment