Binnenkort kun je in de supermarkt van Amazon zonder betalen winkelen. In Seattle gaat er een winkel geopend worden waarbij men zijn spullen pakt en de winkel weer uitloopt. Het geld wordt via een app van je creditcard afgeschreven. Hoe gaat dit werken en is dit de toekomst?
Het nieuwe winkelen volgens Amazon.
“Boodschappen doen in de supermarkt en dan naar buiten lopen zonder af te rekenen bij de kassa: het kan vanaf begin volgend jaar in de Amerikaanse stad Seattle.” Met deze zin begint het nieuwsartikel op de website van de Volkskrant. Zoals het artikel aangeeft komt het erop neer dat je een speciale app download. Vervolgens loop je met je smartphone de winkel in. Met de app registreer je welke producten je meeneemt. Vervolgens zorgt de app dat de betaling met je creditcard wordt verrekend.
Is de retail al zover?
Zonder kassière winkelen is niet nieuw. We kennen allemaal de supermarkten waar je met een scanner je boodschappen scant. Vervolgens reken je aan bij de onbemande kassa het gescande bedrag af. Het concept is dus niet nieuw. Het weglaten van afrekenen zorgt wel voor een andere dimensie. De retail in de huidige vorm is echter wel gewend aan directe betaling. Bemand of onbemand. Is het uit handen geven van de betaling niet een stap te ver? In de supermarkten met onbemande kassa`s worden nog steeds steekproeven gehouden. Helaas is niet iedere consument even consequent met de juiste artikelen/aantallen in te voeren. Door het proces van betalen te elimineren is deze extra tussenstop van de consument verdwenen.
Zonder betalen winkelen, wat zijn de voordelen?
Uiteraard moeten we oppassen dat we niet vooraf veroordelen wat Amazon probeert te verwezenlijken. Als iedereen tegen de uitvinder van het wiel had volgehouden dat zijn uitvinding nutteloos was, hadden we ons nu niet zo comfortabel verplaatst. Vooruitgang is in principe een goede ontwikkeling. De kosten van het ‘dure’ personeel zijn aanzienlijk minder als er geen kassières zijn. Als consument hoef je niet meer in de rij te staan omdat er nog zoveel mensen moeten afrekenen. Het personeel kan zich meer concentreren op de service naar de klanten. Stel je hebt een eigen restaurant, dan is deze methode wel klantvriendelijk. Het personeel brengt de klant alleen maar eten naar wens. Het vragen om betaling is niet meer nodig.
Nuchtere bezwaren
Naast het element van de eerlijkheid van de klanten, spelen er meer problemen. Of je er wel of niet van houdt, zegel- en spaaracties zijn niet meer mogelijk op dezelfde manier. Mensen die niet over de juiste smartphone beschikken kunnen op deze manier niet terecht. Daarnaast is op de lange termijn een besparing dat je geen kassières nodig hebt. Maar de ontwikkeling kost veel geld. Eer dat je volledig op deze methode bent ingericht zal je veel moeten investeren. En in hoeverre gaat de criminele afdeling van ons bestaan zich in deze wereld verdiepen. Hacken komt in allerlei vormen voor. Je kunt je hiervoor beschermen, maar hoe groter de inzet wordt, hoe groter de kans dat je slachtoffer wordt. En wat te denken van onze ouderen die hun dagelijkse gang naar de supermarkt maken, voor sociale interactie.
Uiteraard is het goed als we in Nederland ook eens nagaan of we deze ontwikkelen niet moeten opvolgen. Wij kunnen vanuit onze nuchtere optiek snel iets veroordelen. “Doe maar normaal, dan doe je gek genoeg.” Maar een beetje gek doen, heeft de wereld al veel positieve dingen gebracht.