Review Zoho CRM

Danny

Je zoekt een CRM-systeem of je bent op zoek naar CRM-software voor jouw onderneming, maar je ziet door de bomen het bos niet meer. Dat is heel begrijpelijk, want er zijn nogal wat aanbieders van moderne CRM-oplossingen. Is Zoho CRM een goede keuze voor jouw business? Je leest in deze review alle ins en out van Zoho CRM. Met deze kennis kun je vervolgens een gedegen keuze maken voor CRM-software die aan al jouw wensen en eisen voldoet.

Wat is Zoho CRM?

De CRM-software (Customer Relations Management) van Zoho is een veelgebruikt systeem binnen kleinere en middelgrote bedrijven (MKB). Zoho biedt in totaal zo’n 45 Saas-producten aan om bedrijven te ondersteunen in hun processen. Zoho CRM is het bekendste product van dit bedrijf en het is nu zo’n 15 jaar op de markt. Kenmerkend voor Zoho CRM zijn de vele integraties die er met dit CRM-systeem mogelijk zijn. Andere bekende merken van Zoho zijn: Zoho Office Suite, Zoho Expense, Zoho Invoice en Zoho Social.

Zoho CRM: functionaliteiten en opties

Als je Zoho CRM voor de eerste keer opstart, wat valt er dan op? Wat zijn de belangrijkste features en opties van dit CRM-systeem? Hieronder lees je alles over de belangrijkste functionaliteiten van Zoho CRM.

De belangrijkste features zijn toch wel lead management, automatisering van het salesproces, managen van klantcontacten, interacties via omnichannel met je klanten en ook genoeg functies voor rapportages en analyses. Absoluut pluspunt is dat zodra je als organisatie al ervaring hebt met andere programma’s van Zoho, zoals Zoho Books en Zoho Projects, je deze programma’s in een handomdraai met Zoho CRM integreert. Ook biedt Zoho CRM een gamification-opties aan, om het sales team te motiveren. Bij het halen van een doel of afronden van een taak kun je badges of trofeeën uitdelen. Zo zullen de verkoopcijfers ongetwijfeld door het dak gaan.

Prijs en kosten Zoho CRM

Wat zijn de Zoho CRM kosten? Hoeveel ben je kwijt aan deze CRM-software en hoe is de prijs-kwaliteitverhouding? De prijs voor Zoho CRM laat zich over vier verschillende pakketten verdelen:

  1. Standard: dit is het basispakket van Zoho. Het kost €12 per maand per gebruiker. De meeste standaard functionaliteiten heb je dan tot je beschikking, zoals de workflows, verschillende pipelines en dashboards.
  2. Professional: Bij dit pakket zitten onder andere als extraatje sales signaleringen en een blueprint. Dit pakket kost €20 per maand per gebruiker.
  3. Enterprise: Een uitgebreid pakket, met meer flexibiliteit en de mogelijkheid om het programma aan te passen naar eigen wens, inclusief een Mobile SDK. Dit pakket kost € 35 per maand per gebruiker. Dit pakket is het meest populair.
  4. Ultimate: Voor € 45 per gebruiker per maand heb je het complete Zoho CRM inclusief BI-functionaliteit. Je kunt deze versie 30 dagen uitproberen.

Naast deze pakketten heb je de optie om Zoho CRM gratis uit te proberen tot een maximum van 3 gebruikers.

Zoho CRM  voor- en nadelen

Wat zijn de grootste voor- en nadelen van Zoho CRM. Zijn er plussen en minnen die in het oog springen? Je leest het hieronder.

Zoho CRM voordelen

  1. Gratis tot 3 gebruikers: een pluspunt van Zoho CRM is toch wel dat je het programma heel erg goed kunt proefdraaien. Bij een kleine onderneming met een beperkt aantal gebruikers is het programma zelfs gratis.
  2. E-mailmarketing: voor het versturen van e-mails heeft Zoho CRM de nodige integraties en opties die dit vergemakkelijken.
  3. Gamification: met behulp van speelse elementen kun je je salesmedewerkers motiveren. Dit is een optie die alle CRM’s te bieden hebben, en die Zoho CRM als voordeel heeft ten opzichte van andere CRM-software.

Zoho CRM nadelen

  1. Geen koppeling met boekhoudtools voor MKB: voor de kleinere tools die veel bedrijven in het MKB gebruiken, is geen koppeling mogelijk.
  2. Je kunt alleen een jaarabonnement afsluitenbij Zoho. Je kunt dus niet per kwartaal of per maand afnemen, dit is een nadeel. Ook kun je pas een abonnement afsluiten vanaf 5 gebruikers.
  3. ZIA Voice Assistant: Zoho CRM biedt de mogelijkheid om een conversational assistant te gebruiken tijdens het salesproces. Het idee is natuurlijk goed, maar de werking van ZIA is nog niet optimaal.

Als je nog niet helemaal zeker bent van je zaak, lees dan dit artikel om de verschillende CRM-systemen met elkaar te vergelijken.

Conclusie: eindoordeel Zoho CRM

Voor de kleinere en middelgrote bedrijven (het MKB) is Zoho CRM een goede optie, met een redelijke prijs-kwaliteitverhouding. Je kunt Zoho CRM ook gratis uitproberen. Als je een kleine onderneming hebt, dan kun je langere tijd met Zoho CRM uit de voeten. Tegen de tijd dat je aan de betaalde versie toe bent, ken je het programma op je duimpje. Het is wel even opletten geblazen zodra je hulp nodig hebt bij het gebruik van Zoho CRM, want de supportafdeling van dit bedrijf wordt niet overal even positief geëvalueerd.

Ben jij klaar om te starten? Klik dan hier om een account te openen.