Focus. Het woord om meer, beter en sneller resultaat te bereiken tijdens het werken. Dat willen we toch allemaal? Maar hoe zorg je er eigenlijk voor dat je met meer focus je werk kunt invullen? Hoe werk je met meer aandacht dan je nu al doet? Focussen betekent letterlijk dat je scherp stelt op wat jij belangrijk vindt. Je richt heel bewust je aandacht ergens op en concentreert je, terwijl je je niet laat afleiden. In dit artikel delen we vier tips waardoor je meer focus krijgt tijdens het werken. Lees je mee?

Zet je meldingen uit

Je weet precies waar je aan wilt beginnen en dan ploppen de berichten via jouw telefoon en de inbox binnen. Weg concentratie. Herkenbaar? Zet dan even je meldingen (tijdelijk) uit, druk de inbox weg en ga aan de slag met de werkzaamheden die je van plan was om te verrichten. Als het echt belangrijk is, dan belt de klant vanzelf toch? Ook de tip om de telefoon even op vliegtuigmodus te zetten lees je vaak. Uiteraard is dat ook een goede optie, dan kan je ongestoord aan de slag. Gun jezelf de volledige focus voor de komende tijd die je nodig hebt, daarna kan je uiteraard de meldingen weer aanzetten. Door de continue stroom aan nieuwe informatie en berichten, wordt onze concentratieboog ook korter. Train jezelf door steeds iets langer aan een taak te werken, zodat je die boog weer groter maakt.

Zorg goed voor jezelf

Als je voldoende eet, drinkt, beweegt en rust dan heb je een mooie basis om vanuit een fitte positie focus aan te brengen. Door goed voor jezelf te zorgen, zit je ook lekkerder in je vel waardoor meer focus haalbaar is. Vergeet niet om regelmatig te blijven bewegen, wanneer je geconcentreerd aan een taak werkt.  Wanneer jij er bent voor jezelf, dan kan je er ook voor anderen (en het werk!) zijn.

Maak je hoofd leeg

Je wilt graag met aandacht en volle concentratie aan een taak werken. Hoe wil je dat doen als je hoofd vol zit met gedachten die niet bij deze werkzaamheden horen? Door je hoofd op te ruimen en bijvoorbeeld alle gedachten van je af te schrijven, creëer je ruimte. Die ruimte vul je in met de werkzaamheden en resultaten die je wilt bereiken. Wanneer je hoofd leeg is, lukt het ook beter om de focus aan te brengen en scherp te stellen op wat jij de moeite waard vindt.

Train je focus

Spieren kun je trainen, je hersenen zijn ook spieren die je kunt trainen. Wanneer je veel moet multitasken en non-stop de stroom aan nieuwe informatie ontvangt tussendoor, dan is het een gewoonte geworden om met gedachten van a naar b te vliegen. Je concentratieboog wordt korter en korter, je verliest aan scherpte. Gelukkig kan je hieraan werken en de focus trainen zodat je weer langer aan een taak kunt werken. Begin klein en maak de taak behapbaar; zorg dat je zonder afleiding hieraan kunt werken. Vervolgens spreek je met jezelf af dat je er steeds vijf minuutjes bij mag plakken wanneer het je lukt met andere taken. Daardoor maak je van het focussen (en zonder afleiding werken) een gewoonte. In het begin kan het wat lastiger voelen, maar als je hier eenmaal met aandacht aan werkt dan verhoog je je concentratie. Focus on what matters!

Share.

About Author

Leave A Reply