Image default
Ondernemen

6 redenen om te focussen op een nichemarkt

Het is een logische en begrijpelijke gedachte om als bedrijf een zo breed mogelijk publiek aan te willen spreken. Hoe groter de vijver om uit te vissen is, hoe meer er te halen valt, zou je denken. Het is echter maar de vraag of die gedachtegang wel altijd klopt, want de mate van concurrentie speelt natuurlijk ook een rol in hoeveel er voor jouw bedrijf nog te halen valt op de markt. Het kan juist lonen om in plaats van op een breed publiek te focussen op een nichemarkt, een specifiek segment van de markt met unieke behoeften en kenmerken. In dit artikel bespreken we zes redenen om dat te doen.

Minder concurrentie op een nichemarkt

De eerste reden hebben we eigenlijk al een beetje verklapt in de introductie: een van de grootste voordelen van het richten op een nichemarkt is dat de concurrentie doorgaans een stuk minder hevig is dan op de bredere markt. Dat komt ook omdat veel andere ondernemers dezelfde gedachtegang hebben als beschreven: liever richten op een breed publiek, want daar is meer te halen. Maar door je te specialiseren in een specifiek segment, kun je je onderscheiden en een unieke positie innemen in de markt. Hierdoor heb je veel meer kans om op te vallen en klanten aan te trekken die op zoek zijn naar specifieke oplossingen of producten.

Betere klantenbinding

Klantenbinding is ook een aspect dat meer aandacht en kwaliteit kan vergaren in een nichemarkt. Doordat je je richt op een specifiek segment van de markt, kun je beter inspelen op de behoeften en wensen van je klanten. Dat maakt dat je producten of diensten kunt aanbieden die perfect aansluiten bij hun behoeften. Als je dat kunt doen, dan leidt dat tot een hogere klanttevredenheid en loyaliteit dan je wellicht kunt bereiken in een markt met moordende concurrentie en te grote afzetmarkt.

6 redenen om te focussen op een nichemarkt

Hogere winstmarges op een nichemarkt

In een nichemarkt valt geen geld te verdienen? Het tegendeel is waar. Het bedienen van een nichemarkt kan juist leiden tot hogere winstmarges dan het opereren op de bredere markt. Omdat je je richt op een specifiek segment van de markt, kun je producten of diensten aanbieden die uniek en waardevol zijn voor je klanten. Hierdoor zijn ze vaak bereid om een hogere prijs te betalen voor wat je aanbiedt, waardoor je er dus meer winst op kunt maken. Dat compenseert dan ook de kleinere afzetmarkt.

Betere marketingresultaten

Op marketinggebied biedt een nichemarkt ook goede kansen. Door je te richten op een niche kun je je marketinginspanningen veel preciezer afstemmen op de specifieke behoeften en interesses van je doelgroep. Dit maakt het gemakkelijker om relevante boodschappen te creëren die aansluiten bij de doelgroep en om de juiste kanalen te kiezen om je boodschap over te brengen. Hierdoor zijn je marketinginspanningen waarschijnlijk effectiever en kun je er een beter rendement op je investering mee behalen.

Diepgaande kennis en expertise

Het focussen op een nichemarkt biedt verder ook de mogelijkheid om je te specialiseren in een bepaald vakgebied of productcategorie. Door je te specialiseren, kun je als bedrijf diepgaande kennis en expertise opbouwen die je veel geloofwaardigheid en autoriteit kan laten opbouwen in je vakgebied en je de positie van dé expert op het gebied kan brengen. Dit kan leiden tot meer kansen voor samenwerkingen, sprekerskansen en andere mogelijkheden om je bedrijf te laten groeien.

Flexibiliteit en aanpassingsvermogen

Het opereren in een nichemarkt kan je bedrijf flexibeler en veerkrachtiger maken wat betreft het omgaan met veranderingen in de markt. Doordat je je richt op een specifiek segment, kun je sneller inspelen op veranderingen in de behoeften en wensen van je klanten en trends in de markt dan wanneer je in een hele brede markt opereert. Hierdoor kun je je snel aanpassen aan veranderende omstandigheden en eventuele concurrentie voorblijven.

Er zit dus allerhande voordelen aan het focussen op een nichemarkt. Daar liggen kansen die je in een bredere markt misschien niet hebt. Als jij met jouw bedrijf koning van een niche kunt worden, kun je evengoed erg succesvol worden. Je kunt dan altijd nog overwegen om uit te breiden door een extra niche toe te voegen aan je aanbod. Ga dus niet prat op het brede publiek, maar zoek naar een specifieker publiek dat misschien wel heel erg op je zit te wachten.

Related posts

Vier tips voor het beste relatiegeschenk

Danny Bijl

Meer beweging tijdens het werk, 5 praktische tips!

Mathijs

Wat moet je doen bij een debiteur die niet betaald?

Danny Bijl

Leave a Comment