Als ondernemer is het belangrijk dat je altijd op zoek bent naar verbetering. Stilstand betekent immers achteruitgang. Om de beste te worden en te blijven, moet je je competitie dus voor blijven. Maar hoe doe je dat eigenlijk?

Ondernemen is topsport. Je moet constant op de toppen van je tenen lopen om boven de rest uit te steken, en de wil om daadwerkelijk de beste te zijn moet altijd aanwezig zijn. Zonder drive haal je nooit het maximale uit je potentieel. Maar los van wat je zelf doet om het beste uit jezelf en je onderneming te halen, je blijft afhankelijk van de markt waarin je werkt en deels ook van de concurrentie. Er zijn gelukkig verschillende manieren om te zorgen dat je je competitie voor te blijven.

Markt: De trends

Een van de belangrijkste manieren om voorop te blijven lopen in de commerciële race, is door aan te voelen wat de maatschappij bezighoudt en daarop in te spelen. Met andere woorden, door trends te zien aankomen voordat ze het grote publiek bereiken en erop inspelen door je producten of marketingstrategieën eraan aan te passen. Maar hoe zie je trends aankomen? Wat kan je doen als bedrijf om leidend en niet volgend te zijn? Afhankelijk van je doelgroep vereist het een enorme inspanning om je klanten te begrijpen. Het constant in de gaten houden van consumenten is belangrijk: wie zijn ze, waar komen ze vandaan, wat doen ze in hun vrije tijd, wat interesseert ze? Door je te verdiepen in je consument, kan je je verplaatsen in hun leefwereld en kan je zien aankomen wat ze aanzet tot het doen van aankopen. Volg de trends, zo blijf je op één.

Je bedrijf: Digitale aanwezigheid

Digitale aanwezigheid

Vandaag de dag is niets belangrijker voor een bedrijf dan een prominente digitale aanwezigheid. Op sociale media moet je als bedrijf niet alleen aanwezig zijn, herhaaldelijk updates plaatsen en daadwerkelijk proberen het gesprek aan te gaan met je consumenten / volgers, je kan er ook qua verkooptechnieken veel mee. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die zoveel online als offline verkopen, een nog grotere omzet draaien dan bedrijven die alleen online of alleen offline werken. Ook je ranking in de zoekmachines is heel belangrijk. Als je een schoenenwinkel hebt, en je wilt het bovenaan de zoekmachine verschijnen als een consument zoekt op “goede schoenen”, dan moet je daar tijd in steken. Wil je weten of je hoger rankt dan je competitie? Dankzij de beste VPN kom je er achter!

Algemeen: Service

De oude commerciële wetten blijven ook gelden in de economie vandaag de dag. Een klant krijgen is al moeilijk, een klant binden is nog belangrijker. Een tevreden klant zal hoogstwaarschijnlijk mensen (lees: potentiële klanten) in zijn omgeving informeren over de kwaliteit van je bedrijf en je producten en door een uitstekende service te bieden krijg je die tevredenheid. Uiteraard, een goede prijs-kwaliteitverhouding is belangrijk, maar niets kan een consument meer afschrikken dan een slechte service. Investeer dus in een snelle actieve service (telefoonnummer, e-mailadres, sociale media) en passieve service (uitgebreide informatie op je website).

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply