Ondernemers zijn er in allerlei branches. Zij vertegenwoordigen de meest uiteenlopende ondernemingen. Toch zijn er altijd wel raakvlakken tussen alle ondernemers. Als ondernemer is het daarom prettig om eens te horen hoe een collega zijn bedrijf opbouwt, inricht en leidt. Daarom hebben we weer een ondernemer wat vragen voorgelegd over zijn onderneming. Deze keer is Stephan Broeders van Lampenonline.com aan het woord.

1. Kun je wat vertellen over je bedrijf Lampenonline.com? Hoe is het bedrijf ontstaan?

In september 2008 ben ik begonnen met een webshop in verlichtingsarmaturen en lampen. Het idee van een webshop is spontaan opgekomen. Op dat moment zat ik tussen twee banen in en kwam ik in aanraking met een catalogus met professionele verlichtingsarmaturen. Deze catalogus bracht me op het idee om de producten in een webshop te gaan verkopen. Alle producten heb ik handmatig in de webshop ingevoerd en na drie weken kwam de eerste order. Vervolgens groeide het aantal orders gestaag. In eerste instantie organiseerde ik mijn bedrijf vanuit mijn appartement. Verzenden gebeurde vanaf de paktafel in mijn vaders bedrijf. Om aan de vraag te kunnen voldoen was ik daar zeven dagen in de week mee bezig. Inmiddels hoef ik het gelukkig niet meer alleen te doen en is de onderneming naar het huidige niveau doorgegroeid.

2. Je hebt personeel in dienst? Was het een lastige keuze om de stap van alleen naar personeel te maken?

Een jaar nadat ik ben begonnen zijn er in mijn netwerk twee mensen zonder werk komen te zitten. Omdat ik zeven dagen per week aan het werk was kon ik wel wat hulp gebruik en besloot hen een baan aan te bieden. Het gevolg was dat ik verder kon groeien met de onderneming omdat niet meer alles van mij afhankelijk was. De groei is ingezet door het toevoegen van meer merken en andere productgroepen aan ons assortiment. Door het aangenomen personeel was ik ook in staat om nog twee webshops op te starten. In producten van kerst- en feestverlichting. Dus de keuze is niet moeilijk geweest en ook erg goed uitgepakt.

3. De onderneming is snel gegroeid, heeft dit voor problemen/uitdagingen bezorgd?

Na deze ontwikkeling hadden we de smaak te pakken. Er zijn nog vijf webshops onder verschillende domeinnamen toegevoegd. We hebben daarmee veel ervaring opgedaan op het gebied van online marketing, vindbaarheid, SEO, etcetera. Met deze ervaring besloten we in 2012 al onze kennis te bundelen in één nieuwe webshop. De naam Lampenonline.com is ontstaan en geeft weer wat wij doen, online lampen verkopen. De uitdaging voor ons was om het volledige marketingbudget in één naam te investeren. Dit om meer te bereiken dan tien verschillende shops in stand te houden. Dit is succesvol gebleken omdat we met één goede domeinnaam veel verder zijn gekomen dan met tien verschillende. De tweede uitdaging was naamsbekendheid. We hebben geïnvesteerd in billboard reclame naast de snelweg en sponsoring op led boarding bij diverse Eredivisiewedstrijden. Dit heeft goed uitgepakt want daar plukken we in 2017 nog steeds de vruchten van.

4. Maak je gebruik van investeerders? En hoe kwam dat tot stand?

De groei van de onderneming heeft de aandacht getrokken van een investeerder. Op basis van de verwachtingen heeft diegene 25% van de aandelen van ons bedrijf gekocht. Deze investering hebben wij ingezet om de voorraad te optimaliseren om daarmee sneller te kunnen leveren. Door meer producten op voorraad te hebben is de verkoop alleen maar toegenomen. Dit betekende wel dat er meer ruimte nodig was. In 2016 zijn we daarom ook naar onze huidige locatie in Breda verhuist. Zonder de investeerder had deze stap niet gekund of veel langer geduurd.

5. Je verkoopt je producten met name via de webshop. Heb je nog tips voor andere (beginnende) webshop winkels?

Om succesvol te zijn is de logistiek van de onderneming cruciaal. Wij zijn met de verhuizing overgestapt naar Exact Online Handel & Logistiek. Door een koppeling te maken tussen de voorraad en onze webshop hebben we onze openingstijden kunnen verruimen. Voorraad producten besteld tot 23:00 en op zondag tot 18:00 uur, worden de volgende dag bezorgd. Deze implementatie kost wel veel tijd. Huur daar experts voor in. Je kunt zelf maanden tobben terwijl je beter af bent als je betaald voor een expert, die het vervolgens in een paar dagen voor elkaar heeft.

6. Door je groei naar de onderneming in zijn huidige vorm heb je veel ervaring opgedaan als ondernemer. Heb je aanbevelingen voor andere ondernemers die deze stappen nog moeten nemen?

Belangrijk is om samen te werken met andere ondernemers. Wij hebben met ondernemers met webshops uit de omgeving van Breda de handen ineen geslagen. We hebben het concept PUPS bedacht. Wij halen de producten bij andere webshops op, verpakken ze en verzenden ze vanuit de naam van de betreffende webshop. Deze ondernemers hebben nu meer capaciteit om de webshops te vullen en bij te houden. Wij hebben geïnvesteerd in deze vorm van fulfillment om te doen waar we goed in zijn. Samen groei je dus verder. Mijn tip: je kunt als bedrijf alleen zelf geld verdienen als je andere bedrijven ook een boterham gunt. Nog een voorbeeld, de makelaar die ons het bedrijfspand heeft verkocht, kocht enkele maanden later nieuwe lampen voor zijn kantoor. Mijn advies is dan ook om altijd samenwerking op te zoeken, ieder doet waar hij/zij goed in is. Dat gaat elkaar alleen maar versterken.

Stephan Broeders is één van de vele ondernemers die veel heeft geleerd met zijn onderneming. Hij heeft zijn ervaringen gedeeld in onze categorie Ondernemer in beeld. Klik hier als je meer wilt weten over Lampenonline.com.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply