Het zijn barre tijden voor ondernemers. Veel bedrijven hebben het door de coronacrisis moeilijk en het aantal faillissementen stijgt in rap tempo. Gelukkig zijn er ook ondernemers die het nog altijd voor de wind gaat. Maar voor hen is het wel zaak om de vinger aan de pols te blijven houden waar het de betalingen van hun klanten betreft. Die klanten kunnen immers ook getroffen zijn door de crisis en zelf moeite hebben om aan hun betalingsverplichtingen te voldoen. Onderstaande tips zijn van groot belang voor een succesvol debiteurenbeheer binnen jouw onderneming.
- Weet met wie je zaken doet. Eigenlijk moet je deze stap al zetten voordat je een overeenkomst met elkaar sluit. Als je dat niet hebt gedaan, kan het geen kwaad om alsnog even te checken hoe de vork precies in de steel zit. Controleer bijvoorbeeld of de contactpersoon wel bevoegd is om te handelen en doe bij twijfel gerust een kredietwaardigheidscheck.
- Blijf met elkaar in gesprek. Hoe het er exact voor staat bij een ander, weet je pas als je ernaar informeert. Schroom niet om een bedrijf even te bellen en geef aan dat je open staat voor oplossingen om eventuele problemen samen op te lossen. Men zal je dankbaar zijn voor je begripvolle houding.
- Herinner de klant direct aan achterstallige betalingen. Trap niet in de valkuil onderscheid te maken tussen debiteuren, maar hanteer voor alle klanten dezelfde regels. Misschien is de factuur, die je verstuurd hebt, niet aangekomen of ging er in het administratieve proces bij de klant iets mis. Zolang je niets van je laat horen, weet de klant niet eens dat er een factuur was. Kom dus meteen na het verstrijken van de betalingstermijn in actie.
- Kost het debiteurenbeheer je te veel tijd of zie je het gewoon helemaal niet zitten? Dan kun je er voor kiezen om deze klus uit te besteden. Er zijn bedrijven die hiervan hun dagelijks werk hebben gemaakt. In veel gevallen betalen ze jou als ondernemer, direct het factuurbedrag uit en nemen ze daarmee de vordering over. Je betaalt zelf dan alleen nog een provisie voor deze dienst.
- Kies je ervoor om deze taak zelf op je te nemen? Dan kan een incassobureau soms je laatste redmiddel zijn. Wees hier terughoudend in, het doet de onderlinge verstandhouding meestal niet veel goed.