Als je geld investeert in bedrijfsauto’s, wil je er natuurlijk ook voor zorgen dat ze niet gestolen worden. Aangezien autodiefstal en auto-inbraak tegenwoordig schering en inslag is, moet je je auto beveiligen om je hiertegen te bewapenen. Dat kan met verschillende klassen van alarmsystemen. Daar vertellen we hier meer over.

Klasse 1 alarm

Alarm klasse 1 is startblokkering. Hierdoor kan de auto zonder gecodeerde sleutel niet gestart worden. Het is een elektrisch systeem met tenminste een dubbele automatisch inschakelende blokkering, waarbij in ieder geval een onderbreking van de startmotor hoort en een extra blokkering die meestal op de brandstofvoorziening zit. Een klasse 1 alarm bevat geen inbraakdetectie en ook geen alarmering. De startblokkering kan door de gebruiker ontgrendeld worden door middel van een keyfob met een rollingcode die de blokkering vrijgeeft. Die keyfob is een klein sleuteltje die je aan je sleutelhanger kunt hangen. Een klasse 1 alarm is een laagdrempelig en onopvallend systeem dat van de gebruiker geen ingewikkelde handelingen vereist.

Klasse 2 alarm

De meeste auto’s vanaf het bouwjaar 2000 hebben echter al een goedgekeurde startonderbreker klasse 1. Dit kan gemakkelijk worden uitgebreid naar klasse 2 of hoger, terwijl het nog steeds via de originele handzender bediend kan worden. Een klasse 2 alarm is de eerste klasse met akoestische alarmering. Bij een klasse 2 alarm hoort net als bij klassen 1 een startblokkering. Daarnaast wordt er ook gebruik gemaakt van een noodstroomsirene die blijft werken als het alarm gesaboteerd wordt. Verder is er omtrekbeveiliging, wat inhoudt dat het alarm afgaat bij verbroken deurcontact. Daarnaast is er ook nog interieurbeveiliging die detecteert wanneer er iemand in de auto komt. Het autoalarm kan een dief en een bromvlieg van elkaar onderscheiden.

Alarmklassen auto

Klasse 3 alarm

Een stapje hoger hebben we een klasse 3 alarm. Deze heeft, aanvullend op de bestandsdelen van een klasse 2 alarm, ook nog sabotagesignalering en hellingshoekdetectie. Voor de sirene is er een ingebouwde noodstroomvoorziening die ook bij sabotage van de draad tussen de centrale en de sirene akoestische signalering mogelijk maakt.

Klasse 4 alarm

Hoewel klasse 4 suggereert dat dit alarm een uitbreiding van de lagere klassen is, staat een klasse 4 alarm los van de functionaliteiten van een klasse 2 en 3 alarm. In plaats daarvan is het een autoalarm dat je auto 24 uur per dag en 7 dagen in de week volgt. Dit alarm wordt gekoppeld aan de startonderbreker die al in de autofabriek geïmplementeerd is in je bedrijfsauto. Er wordt daarnaast gebruikgemaakt van een anti-jamming module, die ervoor zorgt dat de auto automatisch blokkeert wanneer dieven het GPS/GSM signaal proberen te verstoren. Een klasse 4 alarm is gekoppeld aan een meldkamer, een soort abonnement waar je maandelijks voor moet betalen.

Klasse 5 alarm

Een klasse 5 alarm is ook gekoppeld aan een voertuigvolgsysteem dat je auto 24 uur per dag en 7 dagen in de week volgt. Ook hierbij is dus een abonnement bij een meldkamer nodig. In tegenstelling tot een klasse 4 alarm, biedt een klasse 5 alarm naast startblokkering ook de aanvullende functionaliteiten van klassen 2 en 3. Hiermee heeft je bedrijfsauto dus alle mogelijke vormen van autobeveiliging.

Het spreekt voor zich dat de kosten bij een hogere klasse oplopen. Het is aan jou een passende klasse te kiezen!

Share.

About Author

Leave A Reply