Image default
Commercieel Tips

Opvallen met gedrukte media: het kan!

In een tijd waarin het internet, de iPhone en de tablets het leven bepalen, zien sommigen flyers als een ouderwets communicatiemiddel. Eigenlijk vreemd want dagelijks wordt ons op heel wat plekken een folder of ander drukwerk aangeboden.

Mooi werk

Opvallen. Dat is de eerste – en misschien belangrijkste voorwaarde voor drukwerk. Wie opvalt, krijgt vanzelf aandacht. Zodra die aandacht verworven is, komt het op de inhoud aan. Is die zwak of past hij niet bij dat wat men verwacht, dan is de aandacht weer voorbij. Een derde belangrijk item is het product dat wordt aangeprezen. Het is, uiteraard, veel moeilijker een reis naar Turkmenistan aan te bieden, dan een vlotte vakantie naar de Spaanse Costa. Drukwerk moet dus aan een aantal belangrijke eisen voldoen.

  1. Anders zijn
  2. Heldere informatie verstrekken
  3. De aandacht vasthouden
  4. Mensen een stap laten zetten. Dat kan het opvragen van informatie zijn of de aanschaf van het aangebodene.

Drukwerk

We denken bij het woord drukwerk aan een papieren product, voorzien van tekst. Maar drukwerk kan ook op mokken, rugzakken, paraplu’s, sleutelhangers, koffiebekers of notitieblokken gebruikt worden. Om op te vallen, zal meer dan het gewone, het gebruikelijke geboden moeten worden. Vaste klantengeschenken als pennen met opdruk of notitieboekjes zullen minder nieuwe klanten binnenhalen, dan iets anders, iets ongewoons. Denk aan een ronde notitieblok of een knuffel met opdruk.

Anders

Er kan zoveel met drukwerk. Als, en dat is wel van belang, maar vooraf goed nagedacht is welke boodschap, voor wie, waar uitgedragen moet worden. Een prachtige folder, waarin het bijbehorende product helder en duidelijk beschreven staat, komt goed over en is prima geschikt voor klantenbinding. Een, net anders gevormde, folder waarin een product wordt aangeprezen, kan door zijn ‘anders uitzien’ de aandacht verwerven van potentiële klanten. Dat kan ook door degene, die de folders uitdeelt, er anders uit te laten zien. Die combinatie is vaak doeltreffend. Wij willen namelijk verrast worden. Iedere dag verwerken we duizenden informatiestromen. Degene, die er uit springt, krijgt automatisch aandacht.

Kwaliteit

Drukwerk is een product. Een product dat ondersteunend werkt om een ander product of informatie onder de aandacht te brengen. Hier verschilt drukwerk met dat wat op tv, op de radio of online te zien of horen is. Een flyer of een bedrukt product krijg je letterlijk in de hand. Het is driedimensionaal en kan gebruikt worden om de informatie te verkrijgen en eventueel om te gebruiken. Het mooie aan drukwerk is dat het tastbaar is.

Keuzes

Als ondernemer of als organisatie moet je heel wat keuzes maken. Zo vormt de route richting de aandacht van de potentiële clientèle, of van de leden, een van die keuzes. Een bedrijfsblad, een krantje, een geschenk, het zijn stuk voor stuk routes om mensen of bedrijven te benaderen. Hoe verzorgder de producten er uit zien, hoe eerder er aandacht voor zal zijn. Een mooi stukje drukwerk, zoals een ludieke banner of opvallende bedrukte enveloppen, levert vaak veel aandacht op. Daar start het proces. Steeds weer. Bij de aandacht van de groep die je benaderen wilt. Herkenbaarheid is daarbij een tweede item. Dat kan een logo zijn, een slogan, het briefhoofd of een foto. Dankzij drukwerk kan een onderneming of organisatie zich onderscheiden via een huisstijl, waarin alle producten hun plek kunnen vinden. Op die wijze verandert aandacht in herkenbaarheid.

Related posts

Stappenplan voor het starten van een onderneming

Dion

Tips voor een succesvol 2015

Danny

De week van internationaal zakendoen

Mathijs

Leave a Comment