De economie klimt langzaam uit het dal en dat betekent dat er kansen komen voor ambitieuze startende ondernemers. Of u nu denkt aan het openen van een hippe pop-up store, een webshop of liever wilt starten als ZZP’er, als beginnend ondernemer komt er veel op u af. Hoe krijg ik mijn financiering rond? Wat heb ik nodig om mijn bedrijf draaiende te houden? Wij hebben 3 tips op het scherm gezet die ervoor moeten zorgen dat u de eerste stappen kunt zetten in een nieuwe carrière.  

In Nederland steeg het totaalaantal bedrijven in 2015 met 5% naar ruim 1,5 miljoen. Deze groei wordt gekenmerkt door een toename aan kleine bedrijven. Een kwart van alle bedrijven is actief in de zakelijke dienstverlening. Daarmee is deze sector qua bedrijvenaantal het grootst.

Totaal aantal bedrijven nederland

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/04/163-duizend-nieuwe-bedrijven-opgericht-in-2015

1.     Bezoek de informatiedagen van het KvK

Om een bedrijf te kunnen starten dient u de organisatie in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Daarvoor moet u wel eerst weten met welke rechtsvorm u uw bedrijf wilt starten. Ook zijn er subsidiemogelijkheden om een bedrijf op te richten. Hierbij biedt de website van de Kamer van Koophandel een schat aan informatie. Voor degene die geen zin hebben in het lezen van de vele pagina’s organiseert de KvK speciale dagen. Zo organiseren zij seminars (€50 p.p. ) zodat u beter voorbereid uw bedrijf kunt starten. Daarnaast organiseert de KvK iedere eerste zaterdag van november door het hele land startersdagen. Op deze dagen voorzien ze u van informatie en kunt u antwoord krijgen op al uw vragen. Het grote voordelen van het bezoeken van deze dagen is dat u ook direct kunt netwerken met gelijkgestemden.

2.     Kies de juiste verzekering

Nadat u zich heeft ingeschreven bij de KvK wilt u natuurlijk zo snel mogelijk de handen uit de mouwen steken om new business binnen te halen. Toch is er een belangrijke stap die niet vergeten mag worden: het kiezen van een verzekering. Welke verzekering het beste bij u past is afhankelijk van uw bedrijf. Een freelance copywriter loop natuurlijk minder risico dan een startende boomchirurg. Enkele punten waar u nu al over na kunt denken zijn:

  • Arbeidsongeschiktheid; wat te doen bij een langdurige ziekte of een burn-out? Een Arbeidsongeschiktheidsverzekering is niet goedkoop maar voor starters zijn er vaak interessante mogelijkheden.
  • Ziektekosten; naast de verplichte zorgverzekering zitten er voor ondernemers extra voorwaarden aan een ziektekostenverzekering. Lees u dus goed in.
  • Bedrijfsaansprakelijkheid; de kans dat u schade aanricht op bezoek bij een klant is altijd aanwezig. Daarom kunt u, ook als starter, kiezen voor een Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
  • Rechtsbijstand; de kans dat u in conflict komt met een klant of leverancier ligt altijd op de loer. Houd u rekening dat net als bij aansprakelijkheid, particulier verzekeren niet voldoende is.

3.     Kies vooraf de juiste software om mee te werken

Het laatste punt waarover nagedacht moet worden voordat een bedrijf kan worden opgestart is de software. Software is bij startende ondernemers vaak het onderschoven kindje. Volgens Jeroen Ederveen (Marketing Manager bij OneBizz) is dat best gek: “software kan zeker bij het opstarten van een bedrijf een sleutelrol vervullen omdat het op termijn voor besparingen zorgt”. OneBizz is een voorbeeld van een software leverancier die een totaalpakket aanbiedt. Zij leveren bijvoorbeeld niet alleen een office pakket maar ook tools waarmee het financieel management op orde gebracht kan worden. Zeker wanneer u op termijn een groei in medewerkers denkt te realiseren is het vooraf aanschaffen van passende software een must.

Heeft u nog tips of ideeën voor startende ondernemers? Laat het via onderstaande reactie weten.

 

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply