Bij het runnen van een bedrijf komt een hoop kijken. Dat zijn lang niet allemaal kernactiviteiten. Daar zitten een hoop taken omheen die wel uitgevoerd moeten worden, maar niet per se geld opbrengen. Het zijn ook niet de taken waar je voor gekozen hebt toen je je bedrijf startte, niet de taken waar jij goed in bent en het meeste in te bieden hebt. Dat soort niet-kernactiviteiten kun je, zo gauw je daar de mogelijkheden toe hebt, ook outsourcen, zodat je jezelf er niet meer druk over hoeft te maken en je kunt richten op zaken die wél tot je kernactiviteiten behoren. In dit artikel benoemen we een aantal niet-kernactiviteiten die je prima kunt outsourcen.
Boekhouding
Als er één niet-kernactiviteit is die geldt voor alle ondernemers, is dat de boekhouding. Die moeten we allemaal op ordentelijke wijze bijhouden. Niet alleen heb je de financiële administratie, maar je moet ook nog eens belastingaangiften doen. Er zijn weinig ondernemers die daar zin in hebben, en het zijn dan ook taken die wel eens in de overuren terecht kunnen komen, voor zover je die natuurlijk hebt als ondernemer. Gelukkig kun je het beheer van je financiële administratie, je belastingaangiften en andere boekhoudkundige taken uitbesteden aan gespecialiseerde accountants- en boekhoudkundige diensten. Die kunnen het nog beter ook, en misschien levert het zelfs nog financiële voordelen op als je het op deze manier laat doen.
Payroll- en HR-diensten
Als je personeel hebt, wordt je financiële administratie nog een stuk ingewikkelder. Er komen dan ook allemaal wettelijke verplichtingen bij kijken waar je mee te dealen hebt. Daarom is het een goed idee op payroll- en HR-diensten te outsourcen. Het uitbesteden van deze zaken aan gespecialiseerde bedrijven kan je helpen om tijd en middelen te besparen bij het beheer van salarisadministratie, belastingaangiften, arbeidscontracten en personeelszaken. De expertise van gespecialiseerde dienstverleners op deze gebieden verminderen de risico’s voor je bedrijf en verzekeren een nauwkeurige en tijdige afhandeling van HR-gerelateerde zaken.
Marketing
Zonder marketing kunnen veel bedrijven niet overleven. Klanten moeten ergens vandaan komen, en zonder klanten heb je geen bestaansrecht. Niet alleen vergt goede marketing veel tijd, het vergt ook veel expertise. Daarom is het uitbesteden van marketingactiviteiten een strategische zet voor veel bedrijven die niet zelf intern beschikken over de middelen of expertise om een effectieve marketingstrategie te ontwikkelen en uit te voeren. Door marketingtaken uit te besteden aan gespecialiseerde bureaus of professionals, kunnen je als ondernemer profiteren van de vaardigheden en ervaring van experts op het gebied van digitale marketing, contentcreatie, sociale media, zoekmachineoptimalisatie (SEO) en meer. Daardoor haal je waarschijnlijk veel meer uit je marketingbudget.
Logistiek en distributie
Heb je te maken met magazijnen over het transport van goederen die je produceert of doorverkoopt? Logistiek en distributie is een grote en kostbare taak die tegelijkertijd cruciaal is. Dat kan een reden zijn om het binnenshuis te houden, maar als je streeft naar efficiëntie, kostenbesparing en het verkleinen van de eigen verantwoordelijkheid, is het outsourcen van logistiek en distributie is een goede strategische zet. Zo kun je profiteren van de expertise en geavanceerde infrastructuur van gespecialiseerde dienstverleners wat betreft magazijnen, transportnetwerken en voorraadbeheersystemen. Met behulp van uitbesteding kun je ook flexibeler inspelen op veranderingen in de vraag, seizoensgebonden schommelingen en internationale expansie, zonder te hoeven investeren in eigen logistieke infrastructuur.
Facilitaire zaken
Als je een bedrijfspand hebt, komen daar een hoop zaken bij kijken. Denk aan schoonmaak, beveiliging en onderhoud, en wellicht zelfs ook catering. Daar zitten een hoop manuren in die geen geld opbrengen, maar het wel kosten. Die kosten voorkom je niet, maar je kunt wel een hoop eigen verantwoordelijkheid voor zowel deze zaken zelf als het personeel ervoor uit handen geven door het te outsourcen aan externe dienstverleners op het gebied van facilitaire zaken. Dat biedt ook meteen meer directe schaalbaarheid, want met eigen personeel ingewikkelder is, zeker bij downscaling. Het uitbesteden met een realistisch budget kan zelf leiden tot een algehele verbetering van de kwaliteit van de werkplek, wat dan weer bijdraagt aan een productieve en aangename werkomgeving voor medewerkers.
In de zakelijke wereld is het essentieel om te focussen op wat écht belangrijk is voor het succes van je bedrijf. Niet-kernactiviteiten zijn dat vaak niet direct. Het outsourcen van niet-kernactiviteiten biedt een strategische oplossing om efficiëntie te verhogen, kosten te verlagen en de focus te leggen op de kernactiviteiten die de groei van je bedrijf stimuleren. Tegelijker profiteer je van professionele ondersteuning die waarschijnlijk meer kan bieden dan je zelf intern had kunnen doen.