In de tijd waarin we leven kan het funest zijn om online niet goed bereikbaar te zijn. Klanten verwachten dat websites 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar zijn en dat bestellingen altijd gedaan kunnen worden. Downtime kan niet alleen vervelende gevolgen hebben voor de omzet, maar ook voor de klanttevredenheid. Als bedrijf moet je hierop voorbereid zijn, mocht je bijvoorbeeld onverwachts met een cyberaanval te maken krijgen.

Heb je je geback-upte data getest om er zeker van te zijn dat ze bij een calamiteit beschikbaar zijn? Test je dan alles of doe je een steekproef? En doe je dat regelmatig of bijvoorbeeld maar eens in de drie maanden? Maak je überhaupt back-ups van je data om je virtuele infrastructuur te beschermen? Dat is slechts het begin van een goede voorbereiding.

In alle lagen

Bij Disaster Recovery is het allereerst belangrijk dat de noodzaak ervan doordringt in alle lagen van de organisatie. De directie moet het initiatief nemen om een Disaster Recovery Plan te maken, de IT-afdeling moet samen met het management sla’s opstellen en het benodigde budget moet vrijgemaakt worden. Komen er nieuwe projecten of diensten bij? Dan is er meteen budget beschikbaar om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen.

Prioriteiten stellen

Daarna moet er gekeken worden naar de producten of diensten die weinig tot geen ruimte laten voor downtime of dataverlies. Welke hebben prioriteit? Waar vindt het meeste omzetverlies plaats? Hiervoor moeten databeschikbaarheidsoplossingen bedacht worden. Het belangrijkste hierbij is dat de oplossingen eenvoudig en gebruiksvriendelijk zijn, want op het cruciale moment is er geen tijd om lang na te denken. Door mogelijke Disaster Recovery scenario’s te bedenken, wordt sneller inzichtelijk wat haalbaar is. Wat als alle hardware het begeeft? Hoe zorg je dan zo snel mogelijk voor nieuwe hardware? Wie zijn op dat moment de aanspreekpunten? En wat als zij er net niet zijn?

Goed bewaren en bewaken

Als het Disaster Recovery Plan klaar is, vergeet dan niet het plan offsite te bewaren, anders gaat het plan tijdens de storing misschien ook verloren. Test het plan vervolgens regelmatig. Zijn er licentiegegevens veranderd? Zijn de aanspreekpunten nog werkzaam binnen het bedrijf? Disaster Recovery moet een continu proces zijn.

Dat het maken en up-to-date houden van een Disaster Recovery Plan en het continu maken en testen van back-ups veel tijd en geld kost is algemeen bekend. Maar wat kost het wanneer een datacenter gedurende langere tijd offline is? Vaak wegen deze kosten niet op tegen de kosten voor hulp van specialisten in Disaster Recovery, zoals BizzCon. Door een partij als BizzCon de Disaster Recovery uit te laten voeren, ben je er zeker van dat je binnen een half uur weer up-and-running bent en maximaal 5 minuten aan dataverlies hebt. Kun je dat zelf ook realiseren?

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply