Een arbodienst inschakelen is de key to success wanneer je als werkgever je medewerkers gezond, veilig en tevreden wilt houden. Het centraal stellen van de mens is stap één en zou zelfs in 2023 (waar technologie en menselijkheid elkaar vaak met vraagtekens kruisen) nog steeds geen hogere wiskunde moeten zijn. Door de focus op mens te leggen, zet je de eerste stap richting duurzame inzetbaarheid.
Het belang van unieke behoeften en duurzame inzetbaarheid
Ieder mens is uniek en daar hebben veel werkgevers gelukkig steeds meer kijk op. Het is van belang dat zorg maatwerk blijft en dat geldt ook voor de zorg die een arbodienst kan leveren. Wat drijft een persoon? Waar liggen zijn of haar kwaliteiten en hoe kunnen deze optimaal ingezet worden binnen een organisatie? Dit zijn vragen die een werkgever aan zijn medewerkers stelt om zo een duurzame relatie op te bouwen en mogelijkheden te bieden die perfect aansluiten op de behoeften van een medewerker. Een arbodienst inschakelen biedt dé uitkomst bij het genereren van duurzame inzetbaarheid en daar kan elke werkgever van profiteren.
Want, wat houdt duurzame inzetbaarheid eigenlijk in?
Het woord ‘duurzaam’ heeft een ruime betekenis. Voor een arbodienst betekent duurzaam echter; langdurig, gezond, veilig en gelukkig. Er kunnen nog zoveel meer woorden aan gekoppeld worden, maar dit zijn belangrijke streeffactoren die een medewerker duurzaam inzetbaar maken. Voor een gezonde medewerker is een gezonde werkomgeving nodig die veilig is. Een plek waar een medewerker langdurig gelukkig wil werken. Een werkgever die de mens op één zet krijgt dit zeker voor elkaar met behulp van een arbodienst.
Hoe zet je als organisatie de mens dan op één?
Een weg uitbouwen als werkgever, samen met een arbodienst, om je medewerkers naar optimale gezondheid te brengen; dát is je doel. Hoe je dat doet? Zie allereerst in ieder mens veerkracht. Want ieder mens beschikt over deze kracht. Maak het vervolgens meetbaar en laat medewerkers zelf nadenken over hun eigen kunnen. Door ze dit handvat te bieden, laat je ze zelf bouwen aan een gezonde en vitale toekomst.
Op welk moment is een arbodienst inschakelen de juiste stap?
Een arbodienst inschakelen is voor een werkgever verplicht op het moment dat je medewerkers in dienst neemt. Hier start vervolgens een overeenkomst die gebaseerd is op samenwerking en partnerschap. Door nauw samen te werken met elkaar ontstaat er een vertrouwensband die verzuimpreventie in werking stelt. Met een arbodienst sta je sterk en organiseer je een veilige werkplek voor elke medewerker.
Bovendien is er, zodra er toch verzuim optreedt, direct een vertrouwensbasis gerealiseerd, waardoor grip op verzuim eenvoudiger wordt. Zet de mens op één en bouw als werkgever een sterke, gezonde en veilige fundatie om te werken. Zo creëer je geluk op de werkvloer, bespaar je op hoge kosten en investeer je in een goede naam waarmee je nieuwe medewerkers aantrekt.
Investeren in medewerkers doe je samen met een arbodienst
Een arbodienst is er dus om de algehele gezondheid en veiligheid te verbeteren maar óók het werkgeluk te laten toenemen. Hoe? Door werkgevers te stimuleren om te investeren in communicatie, connectie en optimalisatie. En niet onbelangrijk: door medewerkers te laten inzien wat hun kracht is. Zodra een medewerker zijn of haar veerkracht inziet, ligt er enkel nog duurzame inzetbaarheid in het verschiet.