Image default
Marketing Ondernemen Tips

De beste manier om klanten jouw bedrijf te laten vinden

Het succes van een bedrijf is afhankelijk van de mate waarin je er in slaagt om de klanten in je winkel te krijgen. Dat geldt voor elk bedrijf, of het nu groot of klein is, en of je een fysieke winkel hebt of een online shop. Klanten trekken doe je op meerdere manieren. Fysieke winkels maken nog vaak gebruik van advertenties in lokale blaadjes. Webshops zorgen ervoor dat ze hoog in de ranking van zoekmachines komen te staan. Voor elk soort bedrijf geldt, dat adwords ideaal zijn om een reclamecampagne bekendheid te geven.

SEO

Het is bij de meeste bedrijven wel bekend dat ze gebruik moeten maken van optimalisatie van de teksten op hun website om hoger terecht te komen in de grote zoekmachines, zoals die van Google. Optimalisatie van de teksten, SEO, wil zeggen dat degenen die een zoekopdracht plaatsen, jouw bedrijf hoog in de resultaten zien. De zoekmachines zijn zo gebouwd, dat de zoekwoorden exact de lading moeten dekken. Dat betekent dat een bedrijf dat producten levert, die producten perfect moet beschrijven om hoog in de zoekresultaten terecht te komen. Vaak is kennis van specialisten nodig om dat te bereiken.

SEO

SEA

Adwords is een andere manier om je producten onder de aandacht van klanten te brengen. Daarbij wordt gebruikgemaakt van SEA, of wel Search Engine Advertising. In tegenstelling tot zoekmachineoptimalisatie, dus SEO, is SEA niet gratis. Het werkt op basis van een veiling. Op die veiling wordt een bod uitgebracht op de zoekwoorden die jouw bedrijf in een campagne wil gebruiken. Als bedrijf kun je zelf bepalen wat je budget is en hoe lang je campagne gaat duren. De advertenties verschijnen in de zoekmachine, net zoals de gewone zoekresultaten. Het verschil is dat de SEA advertenties bovenaan in de zoekresultaten staan.

Verschillen tussen SEO en SEA

Klanten trekken door middel van SEO en SEA lijkt geenszins op elkaar. Doorgaans kost het een aantal maanden tijd voordat het effect van optimalisatie van de teksten van een website zichtbaar wordt in de zoekresultaten. Positief is echter, dat het effect van SEO lang duurt, soms wel enkele jaren. Toch moet er voortdurend aandacht aan zoekmachineoptimalisatie worden besteed. Bij SEA is het effect heel snel zichtbaar. Zodra een advertentiecampagne is gestart zullen de advertenties in de zoekmachine zichtbaar zijn. Zodra de campagne is beëindigd zal het effect wat betreft extra klanten ook weer heel snel verdwijnen.

Specialisatie

Het gebruik van adwords is minder ingewikkeld dan wanneer er met behulp van zoekmachineoptimalisatie wordt gewerkt. Desondanks wordt aangeraden om een SEA campagne altijd onder begeleiding van een gespecialiseerd bureau te doen. Daarmee wordt in de eerste plaats veel tijd bespaard, omdat zo’n bureau veel sneller kan werken doordat het plaatsen van SEA campagnes voor hen dagelijks werk is. Het bureau zal in de eerste plaats zoekwoordenonderzoek uitvoeren en op basis daarvan de potentie van een SEA campagne onderzoeken. Ook worden statistieken van de bezoekers bijhouden. Op basis daarvan kan de campagne eventueel worden bijgesteld.

Related posts

Effectief werken als zzp ’er, enkele tips

Mathijs

Nieuwe zakelijke smartphone nodig? Wacht even op de Samsung Galaxy S22-serie!

Danny Bijl

Tips voor het vertalen van brochures en catalogussen

Dion

Leave a Comment