Als ondernemer moet je aan veel dingen denken. Je kantoor moet netjes zijn, je zorgt voor een goede uitstraling en zelf koop je regelmatig nieuwe kleren. Maar wist je dat ook de rest van je gezin meewerkt als visitekaartje van je bedrijf? Je kinderen zijn bijvoorbeeld heel belangrijk voor jouw uitstraling als ondernemer.

Een foto op je bureau of aan de muur

In een chique en onpersoonlijk kantoor, heb je een afstand tot je (potentiële) klanten. Het werkt dan heel goed om er een persoonlijke touch aan te geven. Een foto van je kinderen werkt bijvoorbeeld vertederend. Het geeft jou niet alleen een image als goede ondernemer, maar ook als vertrouwde vader of moeder. Dit maakt je menselijker en meer benaderbaar. Je behoudt de professionele afstand, maar tegelijkertijd word je wel veel warmer bezien. Dit werkt heel goed als klanten in je kantoor komen. En natuurlijk is het ook gewoon leuk om regelmatig even naar die foto te kijken omdat hij voor jouzelf ook waarde heeft.

Werken in bekende kring

Werk je vooral op afstand van je klanten, dan maakt het allemaal niet zo heel veel uit. Maar als je je bedrijf in een dorp hebt, of je werkt in bekende kring, dan hebben je kinderen veel invloed op je image. Door je kinderen goed te kleden in mooie kinderkleding, kun je een uitstraling van goede zorg en smaak afgeven. Wanneer je klanten jou en je kinderen zien, is een verzorgd uiterlijk erg belangrijk. Natuurlijk is het prima als de mensen in je omgeving zien dat je kinderen ravotten en stoeien. Maar het wordt heel wat anders als je kids alleen maar rondlopen in slordige oude kleding en met een verwaarloosd uiterlijk.

De invloed van je kinderen op je werkomgeving

Zoals gezegd geeft het idee dat jij kinderen hebt anderen een andere houding ten opzichte van jou. Dat kan positief werken, maar als je het verkeerd aanpakt kan het ook negatief zijn. Als jij bijvoorbeeld bekendstaat als ondernemer die wel 60 uur per week werkt, kan het juist een slecht beeld afgeven als je ook kinderen hebt. Je kunt dan beter bekendstaan als iemand die wel enthousiast werkt, maar af en toe ook tijd vrijmaakt voor je gezin. Dat is juist weer veel beter voor je imago. Je moet dus proberen om het juiste imago uit te stralen, waarbij je kinderen zeker een belangrijke rol spelen.

Kinderen en zaken lijken vaak weinig met elkaar te maken te hebben. Maar toch hebben je kinderen een veel grotere invloed op je werk dan je zou verwachten. Een simpele foto kan bijvoorbeeld al veel invloed hebben op (potentiële) klanten. Zien jouw kids er gezond, gelukkig en goed verzorgd uit dan levert dat bewust of onbewust ‘pluspunten’ op. Mensen zullen dan een positievere houding hebben, wat weer ten goede komt aan je bedrijf. Het is dus goed om hier bewust mee om te gaan.

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply