Image default
Marketing Ondernemen

Jouw website en SEO

Als je wilt dat je website vindbaar is in Google, kun je niet zonder zoekmachineoptimalisatie (SEO). Vroeger werd er nog gezegd dat er meer dan 200 factoren waren die bepaalden op welke pagina en positie jij in de zoekresultaten kwam te staan. Nu zijn dat er zelfs meer dan 2000!

Zoals je ziet, zijn er enorm veel factoren die bepalen hoe goed jij het doet in Google. Diezelfde factoren bepalen hoe vaak mensen op je website klikken. De meesten kijken namelijk nooit voorbij pagina 1, of zelfs de top 5-resultaten. Dat betekent dat het belangrijk is om je website te optimaliseren met het oog op die factoren.

De 3 pijlers van SEO: content, techniek, autoriteit

SEO kent 3 pijlers waaronder alle 2000 eerder genoemde factoren vallen. Die pijlers zijn content, techniek en autoriteit.

Content is de inhoud van een pagina. Tekst, afbeeldingen, tabellen, producten: dit valt allemaal onder de content. Google toont alleen websites met relevante content aan gebruikers.

Techniek draait bijvoorbeeld om de crawlability en indexeerbaarheid van je pagina (kan hij überhaupt in Google worden opgenomen?) en om hoe snel hij is. Gebruikers geven daarbij de voorkeur aan goed werkende websites. Google doet dat ook, want het wil de gebruikers het liefst websites voorschotelen die perfect werken.

Autoriteit gaat hand in hand met je domain rating en linkbuilding. Een domein met veel backlinks (links van andere websites) en dat al langer bestaat heeft meestal een hogere positie.

Hoe verbeter ik dit alles?

Om je website hoog te laten scoren in Google, is het belangrijk om bekend te zijn met de eisen die Google aan een website stelt. Dit betekent dat je je site map kunt optimaliseren, je robots.txt-bestanden kunt checken, enzovoort.

Maar om te weten hoe je site er momenteel voor staat, heb je een nulmeting nodig. Een zogeheten SEO-analyse. Met de benodigde kennis en ervaring kun je dit zelf op je nemen. Anders kun je het ook uitbesteden aan een externe partner.

Hoe ziet een SEO-analyse eruit?

Als je een uitgebreide SEO-analyse laat uitvoeren door SEO experts, kijken wij standaard naar een aantal punten.

We beginnen met met een check van je huidige posities: dit is de zoekwoordenanalyse. Daarop volgt een technische check, om te controleren waarom je op sommige zoekwoorden misschien minder goed rankt dan je wilt. We sluiten af met een check van je backlinkprofiel, dat grotendeels je autoriteit bepaalt.

Laten we wat dieper op dit verhaal ingaan. Dan ziet het proces er als volgt uit:

1.         Een check van de huidige stand van zaken

Meestal draait SEO om het verbeteren van de vindbaarheid van een bestaande website. Daarom moeten we eerst weten hoe je het momenteel doet. Dit betekent dat we met bijvoorbeeld Google Analytics en Google Search Console gaan kijken hoeveel verkeer er momenteel op je website binnenkomt. Én waar dat verkeer precies vandaan komt.

Soms zien we dat je al veel verkeer binnenkrijgt via een bepaald zoekwoord. Mooi! Maar wat je echt wilt, is dat je website ook converteert. Heb je een webshop? Dan wil je dat gebruikers aankopen doen (en niet alleen dat ze informatie opvragen en dan weggaan). Daarom kijken we naar de intentie achter gebruikte zoekopdrachten om te zien of je ook het juiste verkeer binnenkrijgt.

Heb je nog niet veel verkeer? Dan kan het zijn dat er nog veel kansen liggen! Die kunnen we vinden met eigen zoekwoordenonderzoek.

2.       Het uitgebreide zoekwoordenonderzoek

Tijdens het uitgebreide zoekwoordenonderzoek kijken we welke termen gebruikers nu eigenlijk invullen in Google. Hier bestaan veel verschillende varianten op, maar sommige worden vaker ingetypt dan andere. Wat jij wilt, is dat je website rankt op die varianten waar veel op wordt gezocht. Dat is namelijk hoe je hoger in Google komt.

Tijdens ons zoekwoordenonderzoek letten we op een aantal aspecten. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het zoekvolume, of er misschien ook synoniemen zijn, wat de concurrentie doet en hoe relevant/seizoensgebonden een bepaalde term momenteel is.

2a. Zoekvolume

Het zoekvolume is een schatting van hoe vaak gebruikers per maand een bepaalde zoekterm intypen. In sommige branches is een zoekvolume van 100 hoog, in andere eerder 1000 of zelfs 10.000. Dit is dus allemaal relatief. Het doel hierbij is wel om jou te laten ranken op de relevante zoekwoorden met het hoogste zoekvolume.

Wat maakt een zoekwoord relevant? Dat betekent dat de zoekintentie aansluit. Wil een gebruiker die ‘bureau’ intypt een bureau kopen of gewoon weten wat een bureau is? Dat zoeken we voor je uit, zodat we je content kunnen insteken op zoekwoorden die passen bij jouw website.

2b. Synoniemen en spellingen

Gebruikers kunnen hun zoekopdracht op veel verschillende manieren intypen. ‘Koffieautomaat’, ‘koffiezetapparaat’, ‘koffie apparaat’: het betekent allemaal hetzelfde. Toch? Dat is maar de vraag. Voor iedere variant kijken we wat het zoekvolume en de zoekintentie is, en hierbij slaan we geen optie over. Zo hebben we een zo breed mogelijk beeld.

2c. De concurrentie

Als de concurrentie op bepaalde relevante zoekwoorden rankt en jij niet, hebben ze een stapje op je voor. Maar de concurrentie inhalen, daar draait het nou net om met SEO. Daarom kijken we ook wat de hoger scorende concurrentie doet om te zien wat op jouw site beter kan.

2d. Seizoensgebondenheid

Tot slot zijn bepaalde zoekwoorden seizoensgebonden. ‘Schaatsen kopen’ in de winter, ‘strandhanddoek’ in mei. Dus is het nu september, maar zoekt men al maanden niet meer op je schaatsen? Geen nood, daar is een verklaring voor! Heeft het aan de andere kant net stevig gevroren, maar krijg je geen verkeer binnen dat op schaatsen zoekt? Dat kan wél een probleem zijn. Dat zoeken we dan voor je uit.

3.       De technische scan

Eigenlijk is de techniek de basis van je site. De content mag dan wel de kern zijn, maar als je technische problemen hebt, is je content misschien niet eens vindbaar! Daarom controleren we met de technische scan óf en hoe makkelijk Google je website kan indexeren en crawlen, of er misschien onvindbare orphan pages zijn, enzovoort.

4.       De userfriendliness-check

Userfriendliness of gebruiksvriendelijkheid is ook een belangrijke factor voor Google. Laadt je website snel genoeg, zijn knoppen wel makkelijk aan te klikken (ook op mobiel)? Als gebruikers uit irritatie wegklikken, registreert Google dat. Dan zul je toch snel op een lagere positie eindigen. Daarom is dit óók een essentieel onderdeel van SEO.

5.       Backlinks en linkbuilding

We sluiten af met een check van je backlinkprofiel. Hierbij kijken we hoeveel links van externe partijen naar jouw website verwijzen, wat de kwaliteit van die links is en of er misschien manieren zijn om méér, bétere backlinks te verkrijgen. Dat is namelijk dé manier om je domeinautoriteit te doen stijgen.

Jouw website en SEO in conclusie

We zijn het proces van de SEO-analyse stap voor stap doorgelopen. Je zult wel beseffen dat hier meer bij komt kijken dan je misschien dacht. Ook is SEO een continu proces: Google verandert de regels constant, dus moet jouw website meeveranderen.

Om je SEO altijd up-to-date te houden, kan het fijn zijn om het uit te besteden. Zo’n externe partij kijkt uitgebreid met je mee en zit altijd bovenop de nieuwste Google-trends. Alleen dan blijf jij consistent topposities behalen.

Meer weten over het uitbesteden van je SEO? Eén marketing bureau dat je hierin zeker kan bijstaan, is ON. Digital Marketing. Wij kijken graag met je mee wat wij voor je kunnen betekenen!

Related posts

5 marketing- en communicatietips voor 2022

Dion

Waarom artikellinkbuilding het beste werkt?

Danny Bijl

Opnieuw gesloten deuren: zware klap voor horeca

Danny Bijl

Leave a Comment