Concurrentie is onvermijdelijk wanneer je gaat ondernemen. Je bent zelf vaak een concurrent, maar je kunt ook zeker zelf op concurrentie rekenen – ook nieuwe concurrentie. Concurrentie kun je als een uitdaging zien, maar het biedt je ook kansen. Je kunt het aangrijpen om te innoveren, jezelf te onderscheiden en zo te groeien. Positief omgaan met concurrentie is dus, met andere woorden, eigenlijk essentieel voor het succes van je onderneming. In dit artikel gaan we in op hoe je op een constructieve en effectieve manier kunt omgaan met concurrentie zodat het je bedrijf ten goede komt.
Concurrentie zien als inspiratie, in plaats van als bedreiging
Concurrentie kun je als bedreiging beschouwen, en ergens is het dat natuurlijk ook. Maar concurrentie geeft je ook aanleiding om jezelf te verbeteren, en kan je daartoe zelfs inspireren. Kijk goed naar wat je concurrenten doen, analyseer het en bepaal wat je ervan kunt leren dat jouw bedrijf kan helpen. Zo kan concurrentie je helpen om nieuwe ideeën te krijgen en je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.
Richt je op jouw unieke sterke punten
Iets anders wat concurrentie met je doet, is je nopen om je te onderscheiden. Alleen als je je onderscheidt kun je boven je concurrenten uit springen en klanten aanspreken. Prima dat er concurrenten zijn in jouw markt, maar wat is het dat jouw bedrijf nu anders en beter maakt dan die anderen? Als je deze instelling toepast, leer je je te concentreren op je sterke punten en deze te benadrukken.
Beter zijn in klantrelaties opbouwen
Klantloyaliteit is wat je wilt. Dat is vaak het resultaat van een sterke klantrelatie, maar die je moet dan natuurlijk wel opbouwen. Je concurrenten werken daar natuurlijk ook aan, maar het doel is dan om er beter in te zijn dan de anderen. Door de nadruk te leggen op uitstekende klantenservice en persoonlijke aandacht, kun je een emotionele band met je klanten opbouwen. Dit maakt het voor concurrenten moeilijker om je klanten weg te lokken, zelfs als ze vergelijkbare producten of diensten aanbieden.
De markt beter begrijpen
Om succesvol te kunnen ondernemen, is het essentieel dat je een goed begrip hebt van de markt waar je je in begeeft. Je moet immers weten waar de behoeftes liggen, wie je doelgroep precies is en hoe je ze kunt bereiken en bedienen. Maar als concurrenten naar de gunst van diezelfde doelgroep dingen met je, moet je er een schepje bovenop doen en ervoor zorgen dat jij van allemaal de doelgroep het beste kent.
Samenwerken kan ook
Natuurlijk zijn concurrenten in eerste instantie je tegenstanders. Maar dat hoeven ze niet altijd te blijven. Het kunnen namelijk ook je partners worden. Er zijn namelijk zeker situaties te bedenken waar je er profijt van kunt hebben om als concurrenten samen te werken. Dat kan zijn in de vorm van co-creatie van producten of een andere manieren om de krachten te bundelen om zo grotere marktkansen te kunnen benutten.
Blijven innoveren en verbeteren
Concurrentie houd je scherp, of dat zou het in ieder geval moeten doen. In de strijd om je concurrenten voor te blijven, is het belangrijk om voortdurend te blijven innoveren en je aan te passen aan veranderende omstandigheden. Blijf daarom op de hoogte van nieuwe technologieën, trends en klantbehoeften. Als je continu blijft evolueren, kun je je concurrentiepositie versterken én je bedrijf laten groeien.
Niet in negatieve concurrentiepatronen vervallen
Het is belangrijk om in de strijd met je concurrentie je ego in toom te houden. Probeer niet in negatieve concurrentiepatronen te vervallen. Het uitdagen van concurrentie is prima, maar vermijd het verspreiden van negatieve roddels, smaad en het gebruik van oneerlijke tactieken. Ethisch gedrag is belangrijk bij het positief omgaan met concurrentie.
Leren van fouten (en successen)
In het ondernemen valt veel te leren. Er zijn lessen te trekken uit fouten en successen als je de moeite neemt er goed op te reflecteren, zodat je kunt analyseren wat wel en wat niet heeft gewerkt en daar wat mee kunt doen. Ook de successen van je concurrenten zijn leerzaam, evenals de realisatie dat dat succes mogelijk het gevolg kan zijn van fouten aan jouw zijde.
Positief en flexibel blijven
Het vermogen om veerkrachtig te zijn en constructief te reageren op uitdagingen is van onschatbare waarde wanneer je met concurrentie te maken hebt. Dit vereist een positieve houding en flexibiliteit. Ga nooit bij de pakken neerzitten of oorlog voeren, maar wees bereid om aanpassingen te maken aan je strategie en benadering wanneer dat nodig is.
Kortom, concurrentie hoeft niet per se een bedreiging te zijn voor je bedrijf. Het kan juist een kans zijn om te groeien, te innoveren en jezelf te verbeteren. Door concurrentie positief en strategisch te benaderen, kun je een sterkere concurrentiepositie opbouwen en je bedrijf laten floreren in een uitdagende en dynamisch markt. Blijf daarbij gefocust op je eigen groei en doelen.